Luxor - Hurgharda - Reisverslag uit Dahab, Egypte van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu Luxor - Hurgharda - Reisverslag uit Dahab, Egypte van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu

Luxor - Hurgharda

Door: Peter & Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne & Peter

20 Oktober 2008 | Egypte, Dahab

Vandaag aangekomen in Dahab aan de Rode Zee.
Maar eerst het verhaal van de afgelopen dagen:
In Luxor naar de Sound and Light show geweest van de Karnak tempel, men verteld hier het verhaal van het tempel complex Karnak in de oude stad Thebe (Luxor).
Dit gebeurt met stemmige muziek en lichteffecten op de resten van de tempels.
Onder deze omstandigheden lijkt het een indrukwekkende tempel, maar daar later meer over.
De volgende dag zijn we naar de vallei der koningen geweest, hier hebben we diverse tombes bezocht waaronder die van Tut Ank Amon waar zijn mummie in een klimaatkast wordt ten toon gesteld.
Vervolgend zijn we naar Der al Meidina geweest, dit is de stad van de tempelbouwers die daar in hun vrije tijd voor hun zelf tempels hebben gebouwd welke zeker zo mooi zijn als die van de koningen.

Na een voortreffelijke lunch zijn we die middag gaan rusten en s avonds de soek in om wat souvenirs te kopen.

Om 05.00 uur opgestaan voor de ballonvaart over de graven en tempels van Luxor.
Na wat hectische Egyptische momenten staat de hele groep in de mand van de ballon.
Met veel gebulder van de branders stijgen we gracieus op, wat een hitte geven die branders af, ik heb de blaren op mijn kruin. (grapje)
Het uitzicht is geweldig, om ons heen hangen een 15 tal ballonnen en de kleuren doen zeer aan je ogen.
We zien beneden ons de tempel van Hatsepsoet en de kolossen van Memhnon.
Na 40 minuten maken we aanstalten om te gaan landen, de piloot zet de ballon zacht aan de grond maar door een grondwindje waaien we een palmboom in, ieder duikt weg om de takken niet in zijn gezicht te krijgen.
Met een hoop gekraak draait de ballon om de boom heen en dan zijn we weer vrij.
Met spoed terug naar het hotel waar we 25 minuten hebben om te ontbijten want de bus wacht al weer voor de excursies naar de tempel van Karnak en het Luxor museum.
Karnak is bij daglicht een stuk minder indrukwekkend dan bij nacht, het is indrukwekkend wat de mensen allemaal hebben gebouwd maar het blijft een hoop oude stenen.
In de tempel lopen we tegen een filmploeg aan die opnamen aan het maken zijn voor de bioscoopfilm Transformers II, die in mei 2009 in Amerika uitkomt.
Het museum is mooi met een aantal geweldige beelden.

Nu zijn we toch allemaal van tempel moe en we besluiten om de laatste excursie in te ruilen voor een bezoek aan de Mac Tempel voor een milkshake en franse frietjes.
Om 1 uur vertrekken we naar Hurgharda om na een goede nachtrust met de snelboot over te steken naar Sharm el Sheikh.
Vlak voor de aankomst wordt er gebeld door de lokale agent met de boodschap dat de boot niet zal gaan i.v.m. met de wind en de golfslag.
Alternatief 14 uur in de bus of om 04.30 uur met het vliegtuig, na bijbetaling.
Unaniem kiezen we voor het vliegtuig.
Na aankomst snel eten en naar bed om toch nog wat slaap te pakken.

Om 03.00 uur gaat de wekker. douchen koffer pakken en om 03.30 uur in de bus naar het vliegveld.
Na wat Egyptische toestanden vertrekken we om 03.45 uur en komen om 04.15 aan op het vliegveld.
Het inchecken verloopt vlot en alles lijkt OK, dan gaat de vertrektijd plotseling 05.30 naar 06.30 en 5 minuten later naar 08.30 uur, de piloot is ziek geworden.
Om 08.15 stijgen we op en na een vlucht(je) van 25 minut4n landen we in Sharm el Sheikh.
Na een bustocht van 1,5 uur komen we aan op onze laatste bestemming Dahab.
Hier gaan we snorkelen, de Coulored Canyon bezoeken (klimmen en klauteren) en op de laatste nacht van de vakantie de Mozes of Sinai berg beklimmen om de zonsopgang te bekijken.

Ja Rick toch weer een berg, al is deze maar 2400 meter hoog.

• 20 Oktober 2008 - 15:32

Rik En Hanny:

Hoi vakantiegangers,
    Deze reis lijkt mij weer heel vermoeiend. Het klinkt allemaal wel geweldig. Hoe is het weer daar en de groep? Net zo heet en leuk als de vorige. Dat kan bijna niet!! Ben zeer benieuwd naar jullie foto's. Hopelijk lukt het nog om wat te downloaden.
    Tot gauw en geniet maar lekker.

• 21 Oktober 2008 - 08:35

Oma En Opa:

Je kan niet voorzichtig genoeg zijn met ballonnen, dat hebben jullie nu ondervonden.
    Vrijdag komen jullie weer thuis, kan je verder uitrusten.

Yvonne & Peter

Op zoek naar oude en huidige culturen proberen wij eens per jaar een verre reis te maken. Na reizen door Indonesie, Marocco, Maleisie, Egypte, Brazilie, Peru, Kenia, Botswana, Namibie, Zimbabwe, Zuid Afrika, China, Nieuw Zeeland, India, Oeganda en vele landen in Europa gaan we nu we gepensioneerd zijn verder met camperreizen door Europa. Voor 2016 staat de Noordkaapreis op het programma via Denemarken, Zweden Finland en Noorwegen en voor het najaar Spanje en Portugal. Nu zijn het geen vakanties meer maar gewoon reizen.

Actief sinds 28 Sept. 2008