Het vervolg - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu Het vervolg - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu

Het vervolg

Door: Peter & Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne & Peter

25 November 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Swakopmund:

Na aankomst in Swakopmund de spullen gedropt in het appartement en de stad in om te gaan eten.
Anton heeft ons een restaurant aanbevolen maar daar aangekomen blijkt hij gesloten i.v.m. verbouwing.
Verderop in de straat zit een Italiaans restaurant en we gaan daar maar naar toe.
Het eten is uitstekend, Yvonne en ik hebben gekozen voor een vismenu van Kabeljauw en schelpdieren en dat smaakt uit de kunst.
Na het eten terug gewandeld naar het appartement om na een vermoeiende dag te gaan slapen.
Hier aangekomen wordt Yvonne ziek, ze is duizelig en misselijk en kort daarna gaat het goed mis, acute voedselvergiftiging waarschijnlijk veroorzaakt door de schelpdieren.
De volgende ochtend staat ze weer fris en fruitig op en heeft nergens last meer van.
Vandaag hebben we Swakopmund verkend, de vuile kleding naar de wasserette gebracht en wat ge relaxed.

Na een goede nachtrust vandaag een boottocht gemaakt vanuit Walvisbaai, met een catamaran de zee opgegaan en een leuke dag doorgebracht met dolfijnen, Pelikanen, zeeleeuwen en zeehonden.
Heel decadent aan boord geluncht met verse oesters, champagne en diverse andere locale gerechten.
Na terugkomst in de haven worden we lastiggevallen door een local die ons kastanjes wil verkopen met onze naam erop geschilderd, de veroorzaker is Yvonne die onze namen bij het vertrek aan hem had verteld.
De man is heftig gepikeerd dat we geen zaken met hem willen doen en loopt woest weg.
Op de terugweg zitten we in het busje met wat Amerikaanse toeristen welke dezelfde trip hebben gemaakt met een andere boot, ze zijn erg enthousiast over de dolfijnen en vinden het jammer dat ze er geen foto’s van konden maken, ik laat ze mijn foto’s zien en krijg gelijk van alle kanten e-mailadressen toegestopt met het verzoek om een foto te mailen.
Na de vakantie zal ik dit maar in orde maken.
Na aankomst alles in gereedheid gebracht voor ons vertrek van morgen en weer gaan eten bij het Italiaanse restaurant, we nemen nu geen vis maar een Surf en Turf menu bestaand uit Oryx en Kudu steak, aangevuld met toch weer kabeljauw.
De Oryx steak smaakt uit de kunst, de Kudu steak iets minder maar toch erg lekker en met de Kabeljauw hadden we al ervaring.

Sossusvlei:

Vroeg op en een redelijk korte rit naar Sossusvlei, hier aangekomen is het lunchtijd en we lunchen met boerenwors en broodjes. Dit is geen spel of tikfout maar zo schrijf je nu eenmaal worst op zijn Zuid Afrikaans.
Na het uitbuiken op weg naar Deadvalley, of te wel Deadvlei.
Na een prachtige rit door een streek van grote zandduinen stappen we uit en gaan lopend de duinen in.
Na een 30 minuten lopen door het zand zien we plotseling een soort zoutvlakte met allemaal zwarte dode bomen.
Deze bomen zijn ongeveer 800 jaar oud en in het droge klimaat goed geconserveerd, het is een vreemd maar indrukwekkend landschap.
We maken wat foto’s en lopen wat rond, van uit welke hoek je het bekijkt het is erg mooi en intrigerend.
Na een kwartier lopen we weer terug en zien dat de zandduinen, door zich te verplaatsen, al weer een nieuwe vlei aan het vormen zijn.
We rijden nog wat verder door het landschap rond en zien indrukwekkende duinen en verstuivingen, als de zon ondergaat ontstaat er een mooi spel van licht en schaduw wat het landschap nog indrukwekkender maakt.
We ontdekken twee Duitse toeristen die door een communicatiefout zijn achtergebleven in de duinen, we bieden ze een lift aan maar er is alleen nog plaats op het dak.
Ze maken hier dankbaar gebruik van en we zetten ze af bij de parkeerplaats buiten de duinen.
Aangekomen bij de kampplaats blijkt dat het zand overal toegang tot heeft en we schudden onze matrassen en slaapzakken uit, hierna sluiten we alle ramen en deuren van onze tent om het zand zoveel mogelijk buiten te sluiten.
Na een goede braai gaan we vroeg naar bed want morgenochtend gaan we de zonsopkomst bekijken bij duin 45.

Duin 45 en Ai-Ais:

Om 4.30 uur reveille, snel een kop thee en op pad voor de zonsopkomst, ik ben opgestaan met een lichte hoofdpijn.
Het is erg druk op de weg want iedereen haast zich naar duin 45, daar aangekomen lopen we het duin op.
Halverwege krijg ik last van kloppende slapen en een bonkende koppijn, ik besluit terug te gaan.
Yvonne loopt door en gaat boven aangekomen zitten genieten van de zonopkomst.
Ik heb beneden wat foto’s gemaakt van de opkomst welke ook indrukwekkend was met de licht en schaduwpartijen op de duinen.
Yvonne komt met een brede smile naar beneden en is helemaal gelukkig, ze is de enige die het helemaal tot de top heeft volbracht want Edwin haakte af omdat zijn benen hem niet meer wilde dragen.
Na een stevig ontbijt, met aspirine, op weg naar Fish River Canyon.
Na een stevige autorit aangekomen boven aan de Canyon, deze is ongeveer 800 meter diep en erg indrukwekkend.
In de diepte zie je de rivier meanderen door de canyon, het is echter niet mogelijk om hier meer te doen dan alleen van bovenaf te kijken, voor de afdaling is een hele dag nodig en die tijd hebben we niet.
We stappen weer in de auto en rijden naar Ai-Ais, dit is een klein plaatsje met thermische bronnen aan het einde van de canyon.
Hier aangekomen zetten we onze tenten op en maken ons gereed voor de nacht, plotseling steekt er een stormachtige wind op en het wordt onaangenaam.
De maan komt op boven de bergen en dit geeft een sprookjesachtig landschap.

Goegap-Stellenbosch

Vandaag weer vroeg opgestaan, gaan vandaag naar Goegap en hebben besloten de reis aan te passen en Lambertsbaai te schrappen.
Daar zowel Anton als Tineke nog een pasport nodig hebben moeten we eerder in Kaapstad zijn om dit te regelen.
We gaan eerst naar Nationaal park Goegap en rijden dan in 1 keer door naar Stellenbosch vlakbij Kaapstad.
Goegap is een leuk park waar alleen klein wild is te vinden zoals roofvogels, Oryxen en klipbokken.
We kijken hier wat rond en vertrekken dan na de lunch voor de laatste etappe.
Na een lange en saaie autorit komen we laat aan in Stellenbosch.
We eten snel iets bij KFC en zetten de tenten op voor de laatste keer.
Anton neemt afscheid en vertrekt nog die zelfde nacht om zijn pasport te gaan regelen.
De volgende ochtend komt Kurt weer en brengt ons naar Kaapstad voor het bezoek aan de ambassade voor Tineke en wij gaan ons vermaken in het Waterfront, maken een citytour en bezoeken de Tafelberg met de kabelbaan.

Cape end

Vandaag zijn we op dagtrip naar Cape end geweest, dit is het einde van de Afrikaanse wereld of te wel Kaap de Goede Hoop.
Erg indrukwekkend om te zien en we gaan ook nog naar de vuurtoren op Cape end.
Onderweg zien we Klipdassies, Kaapse Pinguïns en een Kaapse Cobra.

Stellenbosch en Franschhoek

Anton is vandaag weer teruggekomen voor de laatste keer, we bezoeken vandaag met hem de Zuid Afrikaanse wijnstreek voor een wijn en kaasproef tour.
We bezoeken een aantal wijn huizen en krijgen uitleg over de diverse wijnen en proeven deze.
Na twee huizen hou ik het voorgezien want anders ben ik straks ladderzat en dat om 1 uur in de middag.
Bij het derde wijnhuis proeven alleen van de kazen en kopen twee overheerlijke soorten voor later op de dag.
Anton brengt ons na de proeverij naar ons hotel in Kaapstad, onderweg kopen we nog een afscheidscadeau voor hem, een grote schuurspons en twee Coca Cola.
Dit omdat hij de gehele reis met 1 schuursponsje de afwas heeft gedaan en maar moeilijk afscheid kon nemen van dit sponsje.
Verder is hij verslaafd aan Cola en dit is dus een noodpakket voor hem.
Anton loopt het hotel uit en rijd weg, wij melden ons bij de receptie en de volgende problemen dienen zich aan, de verlenging in het hotel is verkeerd geïnterpreteerd door de vrouwelijk manager en we hebben geen kamer voor de gehele periode.
Het is ook niet mogelijk om dit als nog in orde te maken want er is een groot kerkgenootschap in het hotel en er is geen kamer meer vrij.
Ik kijk haar boos aan en begin de woordenwisseling met haar over de bevestiging, als ik zeg dat ik alle mails bij me heb wordt ze ineens poeslief en zegt dat ze iets gaat regelen.
Ze komt terug en heeft geregeld dat we naar een nieuw en luxer hotel kunnen voor dezelfde prijs.
We worden op hun kosten naar het andere hotel vervoerd, daar aangekomen probeert de chauffeur ons een poot uit te draaien door ons ook te laten betalen maar daar trappen wij dus niet in.
De gehele verdere dag relaxen we wat in het hotel.

Vandaag een trip geboekt naar Robbeneiland, aangekomen bij de boot blijkt dat men i.v.m. de harde wind..??????? alle vaarten heeft gecanceld.
Als alternatief gaan we naar het zeeaquarium en winkelen wat in het waterfront.
Morgen is onze laatste dag, die brengen we hopelijk door op Robbeneiland en het bezoeken van fort Leerdam en de St. George markt.
Na de laatste nacht vertrekken we komende zaterdag via Johannesburg weer naar Nederland.
We hebben dan een enerverende reis achter de rug waarin wij veel hebben gezien en beleefd ook al liep het niet altijd zoals wij het ons van te voren hadden voorgesteld.
Ondanks de vervelende ervaring in Ihaha hebben wij ons geen enkel moment bedreigd of onveilig gevoelt.
Van alle vier de landen die wij hebben bezocht hebben wij de bevolking als vriendelijk, vrolijk en behulpzaam ervaren.
Wij denken er zeker over om als het mogelijk is om nog een keer terug te keren naar dit mooie en interessante continent.

• 25 November 2010 - 18:47

Schitterend:

Jambo Peter en Yvonne,

Als we de foto's zo zien, vooral het tentje, weten we precies weer hoe mooi en avontuurlijk een reis in Afrika is.

Lekker dat jullie zo hebben genoten van dit mooie continent en zo te zien hebben jullie je op fotogebied lekker uitgeleefd.

Het is mooi om te reizen maar ook mooi om weer in je eigen huis te zijn.

Hakuna Matata

Groetjes Andre Kitty en Lian

• 26 November 2010 - 16:27

Leo Apperloo:

Yvonne en Peter,

Geweldig wat jullie hebben meegemaakt.Ik wens jullie een veilige en goede terugreis naar huis.
    Voor mij gaat het volgende week beginnen.
    Groetjes Leo

• 26 November 2010 - 16:41

Edwin En Tineke:

Bedankt voor de gezelligheid tijdens onze reis, wij zijn een ervaring rijker met heel veel foto's. Wij hebben erg genoten van deze vakantie. Hoop dat het niet te koud is in Nederland voor jullie. Wij zien / spreken elkaar weer in febr 2011.

• 28 November 2010 - 20:05

Annie Apperloo- V/d Heijden:

Hallo Peteren Yvonne
    Vanuit Guatemala in de stad Xela heb ik jullie reisverslag gelezen.
    Erg spannend en avontuurlijk, vooral die olifanten die alles vernietigen en de leeuwen rond de tent lijkt me wel angstig.
    Maar jullie hebben veel gezien en genoten van jullie reis zo te lezen
    Ik weet niet wanneer jullieprecies terug reizen, of misschien zijn jullie al thuis.
    In ieder geval vele groetjen van mi, en Leo komt 8 dec in Xela en 14 dec gaan we rondreizen in Costa Rica en Panama.
    Vanuit hier wens ik jullie fijne feestdagen en alvast een goed 2011
    Liefs en groetjes Van Annie Apperloo