Chaos - Reisverslag uit Peking, China van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu Chaos - Reisverslag uit Peking, China van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu

Chaos

Door: Peter & Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne & Peter

03 Oktober 2011 | China, Peking

Na een voorspoedige vlucht zijn we aangekomen in een chaotisch Peking.
De dag van aankomst is een nationale feestdag met aansluitend een week landelijke vakantie.
Volgens mij hebben alle 1,5 miljard Chinesen van de gelegenheid gebruik gemaakt om een bezoek te brengen aan Peking.
Je kan nergens in de stad komen of je moet je door enorme mensen massa's heen bewegen.
Het hoogte punt was een busrit met lijn 5 naar het plein van de hemelse vrede, ik begrijp nu het filmpje van de 68 kinderen in een minibusje.
Nadat we ingestapt waren, en de bus tot de nok gevuld was, bleef men stoppen bij iedere halte en werden er nog meer mensen naar binnen geduwt, de deuren gingen een paar keer open en dicht om de mensen op de treeplank naar binnen te werken.
De conductrice maar krijsen dat we door moesten lopen om ruimte te maken voor de mensen die nog buiten stonden.
Het toppunt was dat een echtpaar met twee kinderen en een kinderwagen met inhoud er volgens de condutrice nog makkelijk bij kon, met veel gepers en geduw lukte dit ook ten kosten van een paar achillespezen.
Bij het plein aangekomen gingen de deuren open en barste iedereen naar buiten.
Op het plein kon je over de hoofden lopen.
Daarna Pekingeend gaan eten, daar herken je het gerecht van de nederlandse chinees echt niet in.
De eend wordt geserveerd met pannenkoekjes, groente en een soja saus welke je zelf moet samenstellen.
Echt een aanrader........verrukkelijk.
Daarna naar het hotel om te gaan genieten van een welverdiende nachtrust na een nachtje doorhalen.
Ik heb mijn kussen niet eens gevoeld en was direct vertrokken tot we vanochtend werden gewekt door een aantal gillende kinderen op de gang.
Na het ontbijt gewacht op Hanneke, onze reisleidster, welke vroeg was opgestaan om kaarten voor de verboden stad te bemachtigen.
Om 09.00 uur kwam ze bezweet op de fiets aan gescheurd met de kaartjes in haar hand.
Het bezoek aan de verboden stad was erg interessant maar door de geweldige drukte ook erg vermoeiend.
Samen met Rogier en Loes met de taxi terug gegaan naar het hotel.
Vanavond gaan we naar een Kungfu show.
Morgen vertrekken we voor onze wandeltocht over de muur om 07.30 uur.

• 03 Oktober 2011 - 16:16

John En Ingrid:

O jee, zeer herkenbaar! Ik voel na je verhaal weer die drukte van de stad. Het is allemaal heel dubbel; aan de ene kant genieten van wat je allemaal ziet en aan de andere kant die massa mensen waar je bijna niet uit komt. Je hebt de reis met de bus wel heel plastisch beschreven, erg hilarisch. Ik vraag me af of iedereen er op de juiste plek uit heeft weten te komen......Stiekem een beetje jaloers op jullie wandeltocht over de muur, daar had ik ook wel wat meer tijd voor willen hebben. Heel veel plezier, maar eerst naar die geweldige Kungfus how!

• 04 Oktober 2011 - 08:54

Oma En Opa:

Geweldig , goed beschreven. Ben blij dat wij niet meer op vakantie kunnen, maar blij voor jullie, goed gedaan. Peking is een grote stad met veel toeristen, die indruk krigen we nu na jullie verslag, ook voor chinezen. Het lijkt ons leuk om Pekingeend te eten oop z'n chinees, lekker, maar niet hier te kooen. Enfin, wij zien uit naar verdwre verslagen, doe jullie best maar niet te veel want dan geleven we jullie niet meer.
    Opa en oma

• 05 Oktober 2011 - 10:43

Ronald M.:

Hé vakantiegangers,

Met het weggaan afgelopen zaterdag hebben jullie (ik hoop per ongeluk) het mooie weer meegenomen, hier heeft de herfst zijn intrede gedaan.
    Ik heb de eerste reisverslagen gelezen en denk dat het voor mij veiliger is om maar naar de plaatselijk chinees te gaan en dan mag de pekingeend misschien wat minder zijn maar het is er lang niet zo vol :-)
    Ga lekker door met genieten en het schrijven van de reisverslagen zodat wij, de achterblijvers,
    heerlijk mee kunnen genieten.
    Veel plezier nog

• 05 Oktober 2011 - 18:40

Edwin En Tineke:

Volgens ons hebben jullie stiekum de zon mee genomen op vakantie, hier is de herfst begonnen en het wordt al kouder. Geniet van het mooie weer in China, de winter wordt nog lang in Nederland. Jullie hebben in deze dagen alweer wat meegemaakt. Wij blijven jullie reis en verhalen volgen.

• 06 Oktober 2011 - 17:56

Edwin En Tineke:

Lieve Yvoone. Wij willen jou van uit Nederland feliciteren met jou verjaardag van morgen. Wij nemen morgen er een borrel op. Nog vele jaren in goede gezondheid toegewenst. Geniet verder van jullie vakantie.

• 07 Oktober 2011 - 10:04

Andre,kitty En Lain:

Hallo Peter en Yvonne,

Hoe gaat het daar in het verre China?
    Heel herkenbaar jullie verhalen en hopelijk genieten jullie erg van dit bijzondere land.
    Wij zijn bezig met de laatste voorbereidingen en Andre met zijn laatste uurtjes werk.
    En dan gaan wij aan onze mooie reis beginnen,we hebben er heel erg veel zin in!!
    En opeens is het dan zover,gek he maar dat zullen jullie ook wel hebben.
    Geniet er nog lekker van want voor je het weet ben je weer thuis en heeft de herfts zijn intrede gedaan.

Groetjes,Kitty Andre en onze mooie Chinese schone Lian(vandaag precies 7 jaar geleden sloten wij haar voor altijd in onze armen)

• 07 Oktober 2011 - 11:45

Oma En Opa:

Yvonne, van harte gefekicjteerd met je verjaardag en, naar wij hopen, nog vele gezonde jaren er bovenop. Het is hier herfstweer en af en toe regen met hagelsteentjes.
    Oma doet het goed na haar staaroperatie en ik druppel om de zoveel uur het linkeroog in.
    Met mij gaat het, zover ikzelf kan beoordelen, goed, maar kan nog geen autorijden.
    Verder niets te melden, sluit ik weer.
    Opa

• 07 Oktober 2011 - 13:55

Suzanne Bartman:

Hallo Yvonne en Peter,

Yvonne, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Helaas kan ik niet even een bloemetje brengen.
    Als ik jullie verslag lees, dan maken jullie heel wat mee. Je stapt een compleet andere cultuur binnen, wat natuurlijk heel interessant is. Heel wat indrukken zullen jullie opdoen.
    Ik wens jullie nog heel veel plezier! Geen blessures oplopen hoor!
    Groetjes, Suzanne

• 07 Oktober 2011 - 17:35

Rob:

sluit achter aan in de rij en feliciteer yvonne van harte met haar verjaardag
    zie uit naar het volgende verslag.

• 07 Oktober 2011 - 19:05

Henk En Loes:

Hallo Peter en Yvonne,
    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag Yvon, nu kun je hem eens op zijn Chinees vieren. We hadden graag even iets willen komen drinken, maar waren bang dat het te druk zou worden met al dat gedrang van die Chinezen. Ook wij genieten van jullie reisverslag (met je ogen dicht is het net of je er bij bent, alleen de geur en de geluiden ontbreken). Op naar het volgende verslag wij kijken er al naar uit. Vanuit een koud en nat Nederland wensen we jullie heel veel plezier en doe het Terracotta leger de groeten van ons. Veel liefs Henk en Loes.

• 07 Oktober 2011 - 19:18

John En Ingrid:

Yvonne, van harte! Blijft altijd bijzonder om je verjaardag 'in den vreemde' te vieren. We kijken erg uit naar jullie volgende verslag.

• 10 Oktober 2011 - 17:24

Angelique.:

Pfff......en hier klaagt men als de zitplaatsen in de trein bezet zijn!!

Jullie zijn wel met de neus in de boter gevallen....nationale feestdag + vakantie.......snap ik dat het druk was....net of heel Nederland koninginnedag op Texel viert....hangen ze ook met de benen buiten.

En?....mooie Kung Fu show?...... Von, kan ik je al lijmen voor een workshop Tai Chi?

Ik ga gauw verder lezen, je verslag is verslavend leuk........jammer dat jullie geen plekje over hadden in de koffer, ik was graag met jullie mee naar China gegaan.

• 10 Oktober 2011 - 17:26

Angelique.:

Enne........VON, NOG HARTELIJK GEFELICITEERD........ben ik effe blij dat je maar 10 dagen ouwetje tegen me kunt zeggen, nu gelukkig weer even oud.

Knuffel, Liek.