Eindelijk tijd voor een verslag - Reisverslag uit Peking, China van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu Eindelijk tijd voor een verslag - Reisverslag uit Peking, China van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu

Eindelijk tijd voor een verslag

Door: Peter & Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne & Peter

08 Oktober 2011 | China, Peking

Door het drukke programma kunnen wij nu pas weer een bericht versturen, hier komt dan ons tweede verslag:

Beijing 2

De Kungfu show was spectaculair, het ging over het ontstaan van de kungfu waarbij een jong kind en een oude man staan te praten over de inwijding in de Kungfu.
Later blijkt dat deze hele inwijding en het opgroeien tot grootmeester gaat over de oude man zijn leven.
Vandaag naar de verbodenstad geweest, het was bijna ondoenlijk om je binnen de verbodenstad te bewegen, duizenden Chinezen lopen hier rond en hebben de stad in bezit genomen.
We kijken wat rond, maken wat foto’s en proberen dan met de stroom mee de uitgang weer te bereiken.
In de keizerlijke tuin stranden we, iedereen probeert op de foto te gaan tussen de eeuwen oude bomen, na wat geduwd te hebben komen we door de grootste blokkade en bereiken de uitgang.
We hebben het plan om de Kolenheuvel te beklimmen voor een mooi uitzicht over de verboden stad, dit is echter een utopie, de rest van de 1,5 miljard Chinezen die niet in de verbodenstad zijn proberen de heuvel op te lopen.
We besluiten terug te gaan naar het hotel en gaan daarna naar het meer en de hutong naast het hotel.
We drinken een koffie bij Star Bucks en wandelen dan door de hutong en langs het meer.
Aangekomen bij ons beginpunt zoeken we een restaurant uit, eten hier wat en gaan terug naar het hotel.
Later op de avond gaan we met een groot deel van de groep eten, dit is toevallig bij het restaurantje waar wij ’s middags hebben gegeten, we bestellen een aantal verschillende gerechten en delen deze met zijn allen, het smaakt voortreffelijk.
Daarna naar bed want morgen is het vroeg dag en vertrekken we naar de muur.

Shangli

Na een busreis van 3 uur komen we aan bij ons hotel bij de muur.
Wat gedronken en de spullen naar de kamer gebracht, hierna verzamelen voor onze eerste tocht over de grote Chinese muur.
Het is een pittige klim naar de muur toe, en menigeen is al vermoeid voordat we bij de eerste toren aankomen.
We klimmen omhoog en…………… wat een indrukwekkend bouwwerk rolt zich voor ons oog uit.
Alle beelden welke we al hebben gezien op foto’s en National Geographic vallen in het niet bij de werkelijkheid.
We wandelen, klimmen of klauteren rond en genieten van de vergezichten.
De bouwwerken zijn imposant om te zien en het landschap is adembenemend mooi.
We worden permanent gevolgd door een Chinese vrouw welke ons wil helpen met van alles, als we haar producten maar kopen, wat we ook proberen we raken deze schaduw niet kwijt.
Kort voor het einde van het te bewandelen deel staan we voor een rechte muur van 102 treden bijna verticaal omhoog, we kijken elkaar aan en besluiten om maar om te keren om een plekje te zoeken voor een foto van de naderende zonsondergang.
We wandelen terug en maken een aantal foto’s en gaan dan op weg naar de uitgang.
Plotseling zie ik geen bekende punten meer…….en jawel we zijn verdwaald op een rechte muur van 5000 kilometer lang.
We keren om en lopen terug, na een paar honderd meter zien we de toren welke de uitgang aangeeft, we lopen naar beneden en komen daar een aantal reisgenoten tegen waarmee we gezamenlijk teruglopen naar het hotel.
Na een uitgebreide en zeer smakelijk maattijd, weggespoeld met het nodige bier, zoeken we onze kamer op en gaan slapen.

De volgende ochtend na het ontbijt weer de muur op voor een wandeling in de tegenovergestelde richting, na een kilometer houd het stuk gerestaureerde muur op en vervolgen we onze weg over een stuk muur vol gaten.
Het voordeel van dit stuk muur is dat er geen andere toeristen zijn en we ontspannen kunnen wandelen en fotograferen.
Na een kilometer of 5 wordt de muur geblokkeerd, hierachter begint een militair terrein wat verboden is om te betreden.
We keren om en lopen het stuk weer terug naar het hotel, hierbij ontvouwt zich een mooi landschap in mist, wat het fotograferen moeilijk maar zeker de moeite waard maakt.
We vertrekken weer Beijing.

Beijing 2

Aangekomen in Beijing hebben we een voortreffelijk lunch genuttigd en zijn we naar het Birdnest gereden.
Hier aangekomen kunnen we er tot onze frustratie niet in, er is de komende week een internationale meeting en het terrein is hermetisch afgesloten.
We maken wat foto’s van de buitenkant en moeten op de foto met locals, ik krijg steeds de indruk dat wij de toeristische attractie zijn i.p.v. de toeristen.
We gaan terug naar het hotel en gaan weer eten bij een van de restaurantjes bij het meer.
Morgen staat het Zomerpaleis en de Tempel of Heaven op het programma.

Vroeg vertrokken om eerst in het park rond de Tempel of Heaven de mensen te bekijken, hier wordt van alles gedaan, Tai-Chi, dansen, zingen, majong, dammen en nog veel meer.
Fascinerend om oude en jonge mensen door elkaar hun gymnastiek te zien doen, muziek te zien maken en voornamelijk de ouderen allerlei gezelschapsspellen te zien doen.
Het is een vrolijke en gezellige boel en men vind het prachtig om te poseren voor onze foto’s.
Hierna de Tempel bezocht, het is een mooi en soms indrukwekkend bouwwerk, en de geschiedenis welke onze Chinese gids ons verteld is boeiend.

Na de Tempel geluncht en daarna op naar het zomer paleis, daar aangekomen weer de nodige uitleg van de gids tot ons genomen.
Het uitzicht over het meer is mooi, maar we missen de lotusbloemen van de foto’s van Ingrid en John (Photo Shop ?) of zijn wij te laat in het seizoen?
Plotseling mis ik mijn zonnebril, die had ik afgezet om een foto te maken en aan het brillenkoord in mijn borstzakje gestoken.
Het brillenkoord is er nog maar de bril is weg, de reisleidster zegt dat de bril is gevonden door een reisgenoot maar die heeft hem op een steen neer gelegd daar hij hem niet herkende.
We lopen terug naar die steen, ca 100 meter, maar de bril is al weg.
We beklimmen de toren en genieten van het uitzicht over het zomer paleis.
Na de afdaling zien we de groep weer voor ons lopen en we sluiten weer aan, we gaan naar de uitgang en gaan terug naar het hotel om onze spullen te pakken en naar het station te gaan voor onze treinreis naar Xian.
Op het station eten we wat en wachten op de trein, om 20.00 uur stappen we in de trein en om 20.05 vertrekken we.
We delen onze cabine met een Australische man en zijn bejaarde moeder.
Na wat gezellig gebabbel gaan we slapen, tenminste dat proberen we, onze Australische reisgenoot is volgens mij houthakker…… hij hanteert met veel vaardigheid de kettingzaag.
Horen en zien vergaat je en van slapen komt de hele nacht niet veel.
Om 06.00 uur opgestaan en Yvonne gefeliciteerd met haar varjaardag, als verjaarscadeau krijgt ze een prachtige zonsopgang te zien.

Om 08.15 komen we aan in Xian en gaan naar het hotel om ons op te frissen.
Daarna gaan we stad in en bezoeken de Moslimwijk, hier is het een drukte van jewelste.
Je kijkt je ogen uit naar marktkraampjes, eettentjes en jan en alleman die je iets probeert te verkopen.
We lunchen in een restaurant en gaan na de lunch een fietstocht maken over de stadsmuur.
De oude stad is volledig omgeven door een stadsmuur welke nog steeds kompleet en in goede staat is.
We fietsen met de hele groep over de muur en vermaken ons kostelijk.
Hierna weer met zijn tweeën de moslimwijk in om wat te gaan eten en drinken, we komen Peter, Joke, John en Joyce tegen en gaan met hun wat eten.
Een biertje zit er niet in wat we zijn tenslotte in de moslimgemeenschap.
Na het eten lopen we de halve stad door om een biertje te scoren, uiteindelijk vinden we een terrasje en kunnen eindelijk Yvonne de verjaardag gaan vieren met een biertje.
John en Ingrid, we hebben het biertje op jullie gezondheid genomen, het Hans biertje smaakte uitstekend.
Om 00.30 komen we terug in het hotel en gaan vlug slapen want morgen is het weer vroeg dag, we gaan dan naar het Terracotta leger en daarna weer met de nachttrein naar onze volgende bestemming..

Zaterdag 8 oktober:

Om 08.00 uur in de bus naar het Terrecotta leger, na een uurtje kwamen aan bij de parkeerplaats en moesten vervolgens nog 15 minuten lopen.
Wat een gigantisch complex van hallen, de opgravingen vinden in de hallen plaats.
Hal 1 is erg indrukwekkend, hierin zie je rijen met soldaten, het is alleen jammer dat je van bovenaf op het leger kijkt en niet vanaf een gelijke hoogte.
In het museum kan je wat beter de beelden bekijken, hier staan een aantal gave exemplaren ten toon gesteld.
Het is indrukwekkend hoe gedetailleerd de beelden zijn uitgewerkt.

Na 2,5 uur ronddwalen stappen we weer in de bus naar Xi-an, we gaan de stad in om wat te eten en verder rond te kijken in dit mierennest.
Vanavond de nacht trein naar de hoger gelegen gebieden waar het volgens de gids nu al behoorlijk fris is.

Gezien het tijdgebrek kan ik nu geen foto's uploaden, zullen volgende keer het verslag korter houden en dan rijd besteden aan de foto's.

• 08 Oktober 2011 - 13:01

Rob:

tjongejonge,wat schitterend,maar wel behoorlijk vermoeind lijkt mij.
    Nu ja,de eerste week is nu voorbij,waarschijnlijk gevlogen voor jullie.
    Ben wel benieuwd naar de foto's.

• 09 Oktober 2011 - 09:10

Rob La Fors:

Hoi Yvonne en Peter, zo te zien zijn jullie weer lekker aan het genieten. Het is een hele mooie reis maar ook wel druk. De foto's laten goed de menigte zien die jullie ook aangaven in het vorige verslag. Ik kan me die drukte niet zo herinneren. In 2005 was het wat rustiger.

Geniet nog van jullie hele mooie reis en ik ben weer benieuwd naar jullie volgende update.

Groetjes,
    Rob

• 09 Oktober 2011 - 10:13

Oma En Opa:

Wat een heerlijk verslag, wij beide hebben genoten en elkaar aangevuld, want oma kan weer een beetje lezen. Precies om 12 uur waren we uitgelezen en moest ik oma's oog weer druppelen. Wat een mooie en goede foto's, prima gedaan en wij kunnen ons voorstellen dat de uitzichten mooier waren dan je je had voorgesteld van de chinese muur. Ook het terracottaleger was gewoon fantastisch.
    Fijn dat je de verjaardag van Yvonne met een Hans biertje hebt gevierd.
    Wij vinden het ontzettend leuk om weer een verslag te krijgen om jullie enthousiasme te bewonderen. Daar gaat het toch om ?
    Nogmaals bedankt en goede reis verder.
    Oma en opa

• 09 Oktober 2011 - 10:28

John En Ingrid:

Goh, wat een feest van herkenning! We zijn echt weer even terug in China. Jullie beschrijven het erg levendig. Spectaculair is het juiste woord voor de kungfushow. Je moet echt af en toe even blijven stilstaan bij wat je ziet, want de reis voltrekt zich met hoge snelheid. We zijn erg benieuwd naar het volgende gedeelte van de reis, dat is voor ons ook nieuw. O ja en Photoshop? Nee, toch te laat in het seizoen vermoeden wij. Overigens is de foto met overzicht over het meer bij het Zomerpaleis fantastisch!! De massa mensen om je heen is wel eens vermoeiend. Als je wat meer de natuur intrekt wordt dat wel minder. We vroegen ons trouwens af waar jullie hotel in Beijing was.
    Afijn, we hebben weer genoten van jullie verslag en de prachtige foto's. Geniet maar weer heerlijk verder.

• 10 Oktober 2011 - 10:38

Gino:

Gave foto's hoor, met name van het terracotta leger en de muur natuurlijk.
    Zit met plezier je verslag te lezen.