Labran Klooster - Reisverslag uit Xiahe, China van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu Labran Klooster - Reisverslag uit Xiahe, China van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu

Labran Klooster

Door: Peter & Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne & Peter

10 Oktober 2011 | China, Xiahe

Vannacht uitstekend geslapen onder een hele stapel dekens en dekbedden.
Uitgeslapen tot 08.00 uur en daarna een uitstekend westers ontbijt genuttigd i.p.v. de bekende mie en gestoomde broodjes.

Om 09.30 vertrokken naar het Labran klooster, dit is het grootste boedistische klooster buiten Tibet van de orde van de Geelkappen.
Langs de honderden gebedsmolens gelopen waar stromen pelgrims langslopen en de molens draaien.
Je ziet pelgrims in allerlei leeftijdscategorieën, van jong tot oud, man of vrouw, monnik of gewone mensen.
Bij het klooster aangekomen wachten we op een monnik die Engels spreekt en ons zal rondleiden.
Hij verteld dat er 2000 geelkappen zijn waarvan er 700 leven in dit klooster.
Verder zijn er nog een 1000 studenten en/of novicen, de laatste moeten eerst 5 jaar diensten verlenen in het klooster voor zij mogen toetreden.
De diensten bestaan uit boeken printen, in de keuken werken, schoonmaken en bijvoorbeeld als gids werken.
Hij leid ons rond door de diverse kloostergebouwen welke elk een andere functie hebben zoals, studiegebouw, gebedsgebouw, gebedsgebouw voor de pelgrims etc.
In de gebedsgebouwen zijn monniken aan het bidden, dit is een zeer indrukwekkend sonoor geluid al dan niet ondersteund door bellen, trommels en bekkens.
Helaas is het niet toegestaan om foto’s en/of films te maken.
Verder lopend over het kloosterterrein zien we hele jonge monniken spelen en ravotten.
Een ouder houd toezicht al is dat niet heel erg streng.

Bij de uitgang van het gebedsgebouw staat een oude verweerde man, deze man heeft de Pelgrimstocht naar Lhasa twee keer gedaan, waarbij hij de tweede keer er 1,5 jaar over heeft gedaan op de manier dat hij gaat staan, dan op zijn knieën gaat, vervolgens op zijn handen en dan languit liggend en vervolgens weer opstaat en dat dan weer eindeloos herhaald.
Hij krijgt van een monnik een brood en wil weer verder gaan met zijn boetedoening maar wij staan in de weg.
Hij kijkt verstoord maar staat daarna glimlachend toe dat wij foto’s van hem maken.
Wij geven hem wat geld voor de moeite en worden hartelijk bedankt en zegt ons toe ons te gedenken in zijn gebeden.

Na het bezoek aan het klooster lopen we de tweede helft van de pelgrimsroute langs de 1147 gebedsmolens en gaan wat eten in het centrum.

Morgen gaan we naar de graslanden waar de steppen volkeren leven, we zullen hier later weer verslag van doen.

• 10 Oktober 2011 - 10:58

Opa En Oma:

Hoe is het mogelijk wat die oude monnik doet, boetedoening voor zichzelf of voor de hele wereld, dan heeft hij nog veel te doen. Het lijkt ons geweldig om langs de gebedsmolens te lopen, maar ja, die hebben we hier niet.
    Hoe is het mogelijk dat er nog steeds boedistische kloosters zijn in een communistisch land, ook weer zo'n raadsel waar je niet uitkomt.
    Wat wij de vorige keer vergeten zijn is de kaart die wij mochten ontvangen van jullie, bedankt
    Verder nog een zeer prettige reis toegewenst en wij hopen dat het dan niet zo koud is.
    Oma en opa

• 10 Oktober 2011 - 15:39

Dirk Laninga:

Wordt je niet draaierig van al die gebeds rollen? 's Nachts lig je nog te draaien in je bed.
    Slaap ze.
    Gr Dirk

• 10 Oktober 2011 - 18:03

Angelique:

Twee weken geleden op tv " Erika op reis" aflevering Tibet gezien, Erika Terpstra bezoekt bijzondere plekken op aarde op zoek naar bijzondere gebeurtenissen en spirituele mensen.
    Was erg indrukwekkend, ook daarin een opname van een oude man die deze boetedoening deed.......een stap, voorover op de grond gaan liggen, opstaan, weer een stap voorwaarts, weer gaan liggen enz. enz.....zeer bewonderingswaardig....maar eerlijk gezegd doe ik het hem niet na.

Leek of ik even over jullie schouders meekeek in het kloosterleven, die kleuren, het gezang.....geweldig mooi.

Als je de mogelijkheid hebt/krijgt om een Chinese theeceremonie mee te maken let dan even op de muziek die men hierbij speelt.....ideaal om Tai Chi op te oefenen.

Heel goede reis verder, groetjes.
    Liek.

Verslag uit: China, Xiahe

Yvonne & Peter

Op zoek naar oude en huidige culturen proberen wij eens per jaar een verre reis te maken. Na reizen door Indonesie, Marocco, Maleisie, Egypte, Brazilie, Peru, Kenia, Botswana, Namibie, Zimbabwe, Zuid Afrika, China, Nieuw Zeeland, India, Oeganda en vele landen in Europa gaan we nu we gepensioneerd zijn verder met camperreizen door Europa. Voor 2016 staat de Noordkaapreis op het programma via Denemarken, Zweden Finland en Noorwegen en voor het najaar Spanje en Portugal. Nu zijn het geen vakanties meer maar gewoon reizen.

Actief sinds 28 Sept. 2008