Weishan en Dali - Reisverslag uit Dali, China van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu Weishan en Dali - Reisverslag uit Dali, China van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu

Weishan en Dali

Door: Peter & Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne & Peter

25 Oktober 2011 | China, Dali

Lijiang – Weishan

Na het ontbijt vertrokken naar Weishan, dit gaat per bus en zal ongeveer 6 uur duren.
Onderweg gestopt in nieuw Dali voor de lunch, daarna weer doorgereden naar Weishan.
Aangekomen in het hotel zijn we gelijk vertrokken voor een wandeling door het oude stadje.
Het stadje is vergelijkbaar aan Lijiang maar dan zonder de hordes toeristen.
We lopen langs de Bell Tower de hoofdstraat in en zijn gelijk weer de attractie van het stadje.
Mensen willen graag met ons op de foto en poseren als wij vragen of we foto’s van hun mogen maken.
Het stadje staat bekend om zijn noedels en we zien bij diverse huizen de noedels te drogen hangen voor de huizen.
We wandelen de straat helemaal uit en maken onderweg foto’s van oude mannen en vrouwen die het leuk vinden op de foto te gaan.
Aan het einde van de straat aangekomen slaan we rechts af en lopen de oude woonwijk in.
Na een paar minuten komen we bij een oude tempel, hier is de nodige activiteit, er wordt eten gekookt en tafels gedekt.
We vragen of we binnen mogen kijken en dit wordt direct toegestaan, er wordt tevens een extra tafel neer gezet en deze tafel wordt gedekt.
Als we rond hebben gekeken wenkt men ons om aan de tafel plaats te nemen en mee te eten.
Daar we een zeer uitgebreide lunch hebben genuttigd slaan we de uitnodiging af.
Zelfs als we naar de uitgang lopen komt men ons achterna met een schaal gefrituurde kip.
Uit beleefdheid proeven we een stukje en bedanken de mensen voor hun gastvrijheid.
Tevreden gaan ze de tempel weer binnen en wij lopen door en gaan daarna weer richting hotel.
We maken eerst nog een korte tussenstop bij huis nummer 8 wat een driehonderd jaar oude woning is die nog volledig in takt is inclusief de huisraad.
Het is echt een schitterend complex van kamers en binnentuinen met prachtige oude meubels, porseleinen vazen en schilderijen.
Daarna op naar het hotel om even uit te rusten voor we de stad weer ingaan voor het diner.
Om acht uur gaan we naar het restaurant, hier aangekomen blijkt dat het vandaag gesloten is.
De lokale gids weet nog wel een ander adres en we gaan op pad.
Aangekomen bij het restaurant is het erg druk en we moeten even wachten op de binnenplaats.
Uit een van de kamers komt een hoop kabaal en we gaan even kijken wat daar gebeurt.
Het blijkt dat het gemeente bestuur van Weishan een hoge bestuurder van de communistische partij op bezoek heeft en die brengen steeds een nieuwe toost uit op elkaar.
Als ze een aantal van ons zien worden we uitgenodigd om samen met hun een toost uit te brengen op de vriendschap tussen de landen.
We toasten met hun met een gemeen drankje wat op sake lijkt.
Ondertussen is onze kamer in gereedheid gebracht en kunnen we aan tafel.
Tijdens de maaltijd komt tot twee keer toe het voltallige stadsbestuur met politiek communistisch leider bij ons binnen voor een nieuwe toost op elkaars gezondheid.
Na een aantal van deze drankjes beginnen een aantal groepsleden al aardig teut te worden.
Na de maaltijd ontstaat spontaan het idee om nog maar even in de stad een afzakkertje te gaan halen.
Zo gezegd zo gedaan en er ontstaat een spontaan feest waar de inwoners van Weishan nu nog over spreken.
In een lokale kroeg wordt er gedronken, gedanst, gehost en een aantal Chinese jongeren doen hier aan mee.
Later op de avond worden de groepsleden bij elkaar gezocht en als ze zelf niet meer instaat zijn meegenomen naar het hotel.

De volgende ochtend staat er een wandeling op het programma naar een Boedistisch en een Taoistisch tempel klooster waarbij er flink moet worden geklommen.
Een aantal van de medereizigers komt niet opdagen en een aantal meld zich af met een kater.
De echte diehards gaan gewoon op pad en worden verrast door een niet toeristisch authentiek klooster van grote schoonheid.
Na de bezichtiging wandelen we terug naar het hotel en zien daar de rest van de groep met bleke gezichtjes op ons wachten.

Dali

Na de lunch vertrekken we met de bus naar Dali waar we rond drie uur aankomen.
We checken in en gaan daarna de stad even verkennen, het is een oude stad die volledig is aangepast aan de toeristen met souvenirshops, cafeetjes, restaurants etc.
Het is er wel erg gezellig en we vermaken ons uitstekend op de diverse terrasjes voor we naar bed gaan.
Volgende ochtend vroeg opgestaan om naar de Drie Pagodes te gaan, daar Wim mee gaat die slecht ter been is, nemen we een taxi.
We treffen een zeer aardige chauffeur die ons wel wil brengen, hij rijd door tot aan de deur van de kaartverkoop, als het mogelijk was geweest had hij zijn taxi zelfs naar binnen gereden.
Als we naar binnen lopen gaat hij met ons mee om te kijken of alles wel goed gaat.
Pas als we met kaartjes voor de ingang staan gaat hij terug naar zijn taxi, Wim wil hem nog een fooi geven maar deze slaat hij vriendelijk af.
De Pagodes staan er mooi bij in de vroege ochtend zon, we lopen er om heen en gaan op pad voor de beklimming van de diverse levels.
Het is een enorm complex met tempels en verblijven voor de monniken.
Als we uren hebben rondgedwaald komen we aan bij het laatste level waar een uitkijktoren staat, als we die beklommen hebben kijken we uit over Dali en het Erhai meer in de diepte.
Het is een adembenemend uitzicht waarbij het opvalt dat alle tempels en de middelste Pagode exact in lijn staan.
Na een paar minuten in stilte genoten te hebben dalen we weer af en lopen terug naar de uitgang.
We nemen een taxi terug naar de zuid poort en gaan het oude centrum in om wat te eten en te drinken.
Tevens onderga ik een Chinese nek en voetmassage, dit is een aparte, hardhandige ervaring met een ontspannend resultaat.
Later op de avond gaan we terug naar het hotel voor een welverdiende nachtrust.

Van ochtend opgestaan en om negen uur naar de oude stad voor onze fiets, vandaag maken we een fietstocht om een deel van het Erhai meer.
We fietsen tussen akkers door en zien de boeren aan het werk hierbij zien we dat er geen verschil wordt gemaakt tussen vrouwen en mannen, zij verrichten het zelfde zware handwerk.
De akkers worden omgeploegd met de hand en de planten worden met de hand geplant.
Sommige vrouwen staan in het koude water om de oogst te wassen.
We fietsen door tot de plaats waar een boot op ons wacht voor een oversteek naar een plaatsje aan de overkant van het meer waar een weekmarkt wordt gehouden.
Daar aangekomen kijken we onze ogen uit, jong en oud, man en vrouw loopt rond en heeft op een of andere manier wel iets te koop.
We zien allerlei soorten groenten, vlees, levende en dode vis, biggetjes, kippen, kuikens, ganzen etc. wat te koop wordt aangeboden.
Het handelen gaat op de bekende hectische Chinese manier met een hoop geschreeuw en woeste gebaren.
Na het bezoek aan de markt gaan we lunchen en vervolgens bezoeken we nog een oude lokale tempel en een Tofu fabriekje.
Hierna stappen we op de boot en varen weer terug naar de andere kant van het meer en fietsen weer naar ons hotel.
Vlug even andere kleding aan en weer naar de oude stad voor wat te eten en een biertje.
We zitten nu moe maar voldaan op onze hotelkamer om dit verslag te schrijven.

Morgen hebben we de ochtend vrij en vertrekken om 13.00 uur voor een lange busreis naar Kunming hiervandaan vliegen we vervolgens naar Guilin met een nachtelijke vlucht en rijden vervolgens naar onze volgende bestemming Yangshuo.
Morgen zal ik de bij dit verslag behorende foto’s uploaden.

• 26 Oktober 2011 - 08:52

Oma En Opa:

Weer zo'n goed en geweldig verslag, we worden hoe langer hoe jaloerser op jullie, Vandaag is het woensdag en oma gaat met Rob boodschappen doen De pagodes zijn wonderschoon en de foto's geven een goed beeld van de diverse levels, goed gedaan. Het uitzicht over Dali is zeer mooi. Jullie waren kennelijk niet dronken, goed zo en houden zo.
    Nog even en jullie zijn weer thuis, wat gaat dat snel, maar wij zijn blij als jullie weer thuis zijn, hebben we iets om over te praten (Of we dat al niet hebben). Enfin, meer weet ik niet te schrijven, tot het volgende verslag en weerzien.
    Opa en oma.

• 26 Oktober 2011 - 17:09

Edwin En Tineke:

Alweer z'n geweldig verhaal, Wat zullen jullie sportief zijn geworden, veel wandelen, klimmen en nu ook al fietsen. De tempels zien er ook wonder mooi uit. Wij zijn toch stiekem jaloers op jullie, maar wensen jullie nog fijne dagen toe.

• 29 Oktober 2011 - 14:52

Suzanne Bartman:

Wat een prachtig verslag weer! Ook de foto's zijn fantastisch. Wat hebben jullie veel ondernomen en gezien. Wat moet dat een geweldige indruk op jullie maken. Om jaloers op te worden.
    Geniet nog van de laatste dagen en alvast een goede thuisreis gewenst!