Het Karstgebergte - Reisverslag uit Sjanghai, China van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu Het Karstgebergte - Reisverslag uit Sjanghai, China van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu

Het Karstgebergte

Door: Peter & Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne & Peter

31 Oktober 2011 | China, Sjanghai

Kunming – Guilin – Yangshuo

Exact om één uur vertrekken we met de bus voor een rit van zes uur naar Kunming.
De chauffeur zet er de sokken in en zijn Stinger geeft continu aan dat de flitspalen actief zijn waarna hij vertraagd naar de toegestane snelheid.
Om half zes, dus na vier en een half uur zet hij ons af op het vliegveld van Kunming wat midden in de stad ligt.
Op het vliegveld gaan we wat eten en drinken om de tijd te doden, we hebben tot half elf de tijd want dan gaat onze vlucht.
Precies op tijd vertrekken we en het is een vreemd gezicht als je direct na de start laag over de huisjes van het centrum van Kunming raast.
Om twaalf uur landen we in Guilin waarna we nog een busreis moeten maken van één en een half uur naar Yangshuo.
De bagage afhandeling verloopt spoedig en om half één rijden we weg uit Guilin waarna we om twee uur aankomen in Yangshuo.
Gedurende de laatste kilometers hebben we de karstbergen, als een silhouet tegen de nachtelijke lucht zien aftekenen.
We checken in en gaan naar onze kamer, we zitten hier in een comfortabel **** hotel en de kamer is prachtig.
We gaan gelijk slapen na een vermoeiende reisdag.

Yangshuo

Om half negen opgestaan en ontbeten in het hotel, daarna met Wim en Nia het stadje gaan verkennen.
Het is een zeer toeristisch geheel met veel souvenirshops, restaurantjes en barretjes.
Direct voor het hotel zijn wat marktkraampjes waar we een gevilde hond zien liggen, dit is de eerste keer gedurende de reis dat we het bewijs zien dan Chinezen werkelijk alles eten wat beweegt.
We drinken koffie in een klein restaurant op de top van een bergje met een prachtig uitzicht over de Li rivier met op de achtergrond de karstbergen.
We slenteren naar het hotel waar we om drie uur vertrekken voor een boottocht over de rivier.
We reizen met de lokale bus naar Xingping waar de boten vertrekken, dit plaatsje is nog gedeeltelijk authentiek met kleine straatjes.
Als we er doorheenlopen kunnen we binnen kijken bij de huisjes, dit zijn vaak één kamer appartementen met een paar matjes of stoeltjes maar wel allemaal met een TV.
Hier wonen alleen nog maar oude mensen want de jeugd trekt weg en wil luxe.
We lopen langs de rivier en komen op het uitzicht punt waarvan de afbeelding op het 20 Yuan biljet is afgebeeld.
We controleren dit met het biljet in de hand en op een boompje na klopt het.
Vervolgens stappen we op bamboe bootjes en varen stroom opwaarts de Li rivier op.
Ondanks de mist krijgen we adembenemende vergezichten te zien, de mist geeft deze vergezichten wat mystieks.
Als we keren krijgen we een ander vergezicht te zien wat op heel veel afbeeldingen van dit gebied te zien is.
We varen terug naar Xingping en de temperatuur daalt tot een onaangenaam niveau, Lili onze gids geeft ons een deken om warm te blijven.
Het is een waar gekkenhuis op de rivier, grote boten welke onderweg zijn naar Guilin varen in het midden van de vaargeul, de kleine bamboevlotten zigzaggen hier in grote getale tussen door en het is een wonder dat er geen aanvaringen plaatsvinden.
Aangekomen in Xingping gaan we aan wal en naar een restaurant waar voor ons is gereserveerd door Lili.
Als we met zijn allen aan de warme thee zitten en de eerste gerechten worden opgediend komen we er achter dat we Willem missen.
Willem is een geval apart die we regelmatig kwijt zijn omdat hij zo opgaat in wat hij ziet dat hij dan de groep kwijt raakt.
Meestal vind hij ons wel weer maar nu in een donkere onbekende plaats is hij ons echt kwijt.
Hanneke gaat de straat op en begint zijn naam luidkeels te roepen, we horen haar al roepend verdwijnen en dan wordt het stil.
Na vijf minuten komt ze terug met Willem, hij was zo opgegaan in de zonsondergang boven de rivier dat hij niet door heeft dat wij allang weg zijn.
Gelukkig was hij zo wijs om bij de aanlegplaats te blijven wachten.
De maaltijd bestaat uit gerechten uit deze streek en smaakt uitstekend, het is minder gepeperd dan gedurende de rest van de reis.
Na de maaltijd gaan we terug naar de haven en weer de rivier op, we gaan kijken bij het vissen met Aalscholvers.
De vogels hebben een touwtje om hun hals waardoor ze alleen kleine vissen kunnen doorslikken, de grote lukt niet en die worden dan door de vissers uit hun snavel geschud.
De beesten zijn heel slim en je ziet ze meestal met kleine vissen bovenkomen welke ze smakelijk opeten.
Na het vissen staan de vogels op de kade zich te drogen, één van de vissers pakt een exemplaar op en zet hem bij Yvonne op de hand, na het maken van wat foto’s gaan we terug naar het hotel na een busreis van 40 minuten.
We gaan gezamenlijk een biertje drinken in de stad en daarna naar bed, morgen is het vroeg dag want we gaan een fietstocht maken door de rijstvelden en het gebergte.

2e dag Yangshuo

Om half acht opgestaan, gedoucht en ontbeten, als we beneden in de lobby komen horen we dat de fietstocht niet doorgaat i.v.m. de regen, het miezert licht maar de paden worden dan glad en men vind het niet verantwoord om te gaan.
We gaan de stad in en drinken koffie in het restaurant langs de rivier, we kijken met verbazing naar de stroom van grote passagiersboten welke in kiellinie achterelkaar aanvaren met misschien 3 a 4 passagiers per boot aan boord.
Ze varen langzaam stroomopwaarts en lopen regelmatig vast door de lage waterstand.
Na een uur genieten van deze optocht, en twee cappuccino’s verder, rekenen we af en gaan wat wandelen door de stad.
Hierbij kijken vol belangstelling naar een Chineesvrouwtje wat glazenflesjes, vaasjes etc. aan de binnenkant beschildert met werkelijk prachtige landschappen en bloemen.
Dit doet zij via de smalle hals met een haaks kwastje, het lijkt en variant op het aloude schip in een fles.
Het is harder gaan regenen en de uitgestelde fietstocht zal waarschijnlijk ook om één uur wel niet doorgaan.
We willen één van de karstbergen oplopen welke een prachtig uitzicht moet bieden over Yangshuo maar horen van één van onze reisgenoten dat het pad is afgesloten i.v.m. de regen.
We kopen nog wat souvenirs voor het thuisfront en gaan terug naar het hotel
Fietstocht is inderdaad niet doorgegaan, i.p.v. deze fietstocht een wandeling gemaakt nadat we waren afgezet door de buschauffeur op het platteland.
Onderweg begon het weer te regenen zodat de gids de buschauffeur weer heeft gebeld en ons naar Moon hill heeft gebracht, hier een bakje thee of koffie gedronken en toen weer retour naar het hotel.
’s Avonds naar de Giggling Tree gereden om te eten, dit is een vakantie ressort van een Nederlands echtpaar die hier al 7 jaar wonen.
Ze serveren buiten de normale Chinese hap ook hutspot en patatje oorlog.
Na het eten praten we nog wat met Pauline, de eigenaresse, over het ontstaan van het idee en de uitvoering van hun plannen.
Dan weer terug naar het hotel en inpakken voor onze vlucht naar onze laatste bestemming Sjanghai.

Het verslag van Sjanghai en de foto van dit verslag plaatsen we wel als we thuis zijn.

• 31 Oktober 2011 - 19:58

John En Ingrid:

Wat is de herkenning toch leuk. Alsof het gisteren was dat wij ook met een briefje van 20 yuan in de hand naar hetzelfde uitzichtpunt stonden te kijken. In de Giggling Tree was er niet alleen hutspot en een patatje oorlog, maar wij werden ook nog eens getrakteerd op warm appelgebak met slagroom. Jammer van de fietstocht, maar helaas heb je het weer niet in de hand. Ben erg benieuwd hoe jullie Shanghai gaan ervaren. Heel veel plezier met het laatste deel van jullie geweldige reis!

• 31 Oktober 2011 - 20:01

John En Ingrid:

O ja, in Shanghai is het echt een aanrader om naar het Shanghai Urban Planning and Exhibition Centre te gaan! Het beste is het om hier al in het begin heen te gaan. Je krijgt een goed beeld van de stad, zeker door de levensgrote maquettes die je hier ziet. Geniet ze!

• 01 November 2011 - 08:35

Oma En Opa:

Yvonne heeft gisteravond gebeld dat ze weer thuis waren en, als het kon, naar bed gingen.
    Vandaag verwachten we ze nog niet, maar morgen wel, we zijn reuze nieuwsgierig naar hun laatste trip in China.
    Het is voorbij de vakantie dus zal weer gewerkt moeten worden, helaas maar de waarheid.
    Gelukkig dat de reis door China zo gezellig maar zwaar was en dat jullie in goed gezelschap verkeerden, dat was mooi meegenomen.
    Zo, wij sluiten maar !!!!
    Opa en oma

• 01 November 2011 - 17:25

Nia Van Tilburg:

Hoi hier een reactie van nia, leuk om te lezen dat jullie het ook leuk hebben gehad. Veel groetjes