Oude tempels - Reisverslag uit Khajuraho, India van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu Oude tempels - Reisverslag uit Khajuraho, India van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu

Oude tempels

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Yvonne & Peter

02 November 2013 | India, Khajuraho

Khajurao
Zo we zitten op onze kamer in Khajuraho na een drukke maar mooie dag.
Vanochtend om zeven uur opgestaan, onder de douche geweest en vervolgens een ontbijt met toast, jam, roerei en thee naar binnen gewerkt.
Vervolgens om negen uur in de bus naar het vliegveld voor onze vlucht naar Khajuraho.
Na een uur rijden zijn we op het vliegveld aangekomen en moeten we door vier veiligheidscontroles voor we in de wachtruimte zijn waar we moeten wachten tot kwart voor één als ons vliegtuig vertrekt.
Alles verloopt zonder vertraging en we landen na dertig minuten vliegen op het kleine vliegveld van Khajuraho.
Alles wordt hier nog op de ouderwetse manier gedaan en we lopen de vliegtuigtrap af en wandelen over het platform naar de aankomsthal.
De bagageband is een ovaal van circa tien meter lang en begint buiten en eindigt in de hal, we zien door de ramen onze koffers op karren aankomen die door een aantal medewerkers worden getrokken en deze vervolgens op de band deponeren.
We pakken onze bagage en lopen naar de bus die op ons wacht om ons in tien minuten naar ons hotel te brengen.
Hier aangekomen haasten we ons naar het restaurant om snel een warme lunch te verorberen en vervolgens te vertrekken voor een jeep rit naar een beschermd natuurpark.
We lopen met zijn vijven naar de jeep, de rest gaat niet mee, en vertrekken.
We rijden door een geweldig mooi landschap met lage bergen, rivieren, akkers en pittoreske dorpjes.
We genieten van de omgeving en zwaaien naar roepende en zwaaiende kinderen in de dorpen en langs de wegen.
We komen bij een plas waar net een kudde waterbuffels besloten hebben om een bad te nemen, we maken wat foto’s en vervolgen onze weg.
We zien allerlei leuke en vermakelijke tafereeltjes zoals auto’s die worden gewassen in grote diepe plassen, vrouwen met takkenbossen op hun hoofd, spelende kinderen en zien een bergketen met de toepasselijke naam de Camel Mountains.(twee enorme bulten)
Na een drie kwartier rijden komen we bij de ingang van het park en een park ranger springt achter op de jeep, hij is onze gids voor ons bezoek.
De man heeft arendsogen en hij wijst ons allerlei dieren aan zoals Langoesten, Makaken, Bavianen, Antilopen, Herten, Ooievaars en zwart-witten Aalscholvers.
Op een bepaalde plaats in de rivier zitten Alligators (ongevaarlijk) en Krokodillen maar het is vandaag te heet en dan zijn ze in het water en vertonen zij zich niet op de oevers.
We worden vervolgens verrast door het landschap, hier is een soort van mini Grand Canyon welke een aantal zestig meter hoge watervallen bevat en die eindigt in een oude vulkaankrater.
Het uitzicht op dit gebied is adembenemend mooi en de diverse steensoorten zijn in verticale en horizontale patronen gerangschikt.
Je ziet veldspaat, graniet, basalt en nog veel meer soorten die mij nu even niet te binnen schieten maar die op een boeiende manier door de ranger zijn aangewezen en benoemd.
Aan het eind van de rondleiding drinken we een frisje in de bar van het informatie centrum en belonen de ranger met een welverdiende tip.
We rijden door de vallende duisternis naar het hotel terug en zien hoe gevaarlijk het kan zijn op de Indiase wegen, iedereen rijd zonder verlichting midden op de weg en daar tussen lopen en liggen de heilige runderen ook nog.
Dat dit allemaal goed gaat is echt een wonder te noemen maar misschien valt het allemaal wel mee en kijken wij met onze westerse georganiseerde ogen er wel verkeerd naar.
We komen veilig aan in het hotel en gaan ons opfrissen voor het avondeten.
Na een smakelijk Indiaas buffet zitten we nu op de kamer en gaan zo slapen om morgen weer fris op pad te gaan voor een fietstocht door de omgeving waarbij we de diverse tempelcomplexen zullen bezoeken.
Khajuraho-2
Na een goede nachtrust om kwart voor zeven opgestaan en een douche genomen.
We ontbijten met de bekende zaken zoals toast, jam, omelet en een paar koppen thee.
Om acht uur naar buiten om een fiets te passen, buiten gekomen zien we een paar aftandse Indiase fietsen, stijl jaren vijftig, zonder versnelling maar met een geveerd zadel.
Wij rijden een proefrondje over de parkeerplaats en hebben moeite om te sturen, het stuur is niet erg breed en sterk naar achteren gebogen waardoor het stuur niet te draaien is want het loopt dan tegen je knieën klem.
Met een aangepaste techniek, eerst je knieën naar buiten draaien, kan je redelijk sturen maar echt lekker rijd het niet.
We vertrekken en de eerste tien minuten gaat het wel redelijk, hier ligt noch wat asfalt tussen de gaten, maar algauw houd de weg op en rijden we over stoffige kleiwegen vol met losliggende keien, gaten en hopen koeienpoep.
Na een half uurtje fietsen komen we bij de eerste tempel, het is een indrukwekkend gebouw met veel uitgehakte beelden.
We rijden weer verder en komen bij een boerderijtje wat we mogen bezoeken, de familie staat buiten op ons te wachten en we worden met het bekende “namasté” welkom geheten.
Het is leuk om te zien hoe deze mensen leven en het land bewerken.
We mogen in het huisje kijken en de boer gaat voor ons ploegen met twee ossen.
De vrouw laat zien hoe ze water haalt en de kinderen spelen op het erf.
Na een kwartier vervolgen we onze tocht en gaan naar de volgende tempel, deze tempel is van een andere stroming en je ziet andere beelden welke zijn uitgehouwen in de zandstenen ornamenten.
Vervolgens bezoeken we een dorp van voormalige Gipsy’s, die moeten nu verplicht in een dorp wonen en mogen niet meer rondtrekken en worden hiervoor door de overheid ondersteund.
Het gehele dorp is opnieuw geschilderd ter eren van Diwali, iedereen heeft hier aan meegedaan en het dorp ziet er picobello uit.
De kinderen lopen ons als eerste tegemoet en vragen waar we vandaan komen.
De ouder blijven eerst wat afstandelijk maar beginnen het toch ook wel leuk te vinden dat ze bezoek hebben.
Midden op een plein begint een wat oudere jongen op een trom te slaan, plotseling komt er een tweede bij die een trommel bespeelt.
Dan komt er een jongen bij met een glimmende stalen bol vol met rammelende balletjes en duikt er ineens iemand met een trompet op en het geheel begint een geweldig swingende muziek te maken.
Overal vandaan komen de bewoners aanlopen en sommige beginnen spontaan te dansen.
Voor we het weten zijn we het middelpunt van een groot dorpsfeest waarbij je alleen maar lachende gezichten ziet.
Na een kwartier lopen we door want we willen meer zien van het dorp en de kinderen lopen met ons mee.
Achter ons stopt de muziek en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag.
We dwalen door het dorp en iedereen wil graag laten zien hoe hij woont of hoe zijn winkel er uitziet.
Na een klein uur komen we weer aan de rand van het dorp en we stappen weer op de fiets om verder te gaan waarbij we worden uitgezwaaid door een aantal kinderen.
We fietsen naar het laatste en grootste tempelcomplex maar daar aangekomen gaan we eerst lunchen in het restaurant tegenover de ingang.
Yvonne en ik hebben niet zo trek en nemen alleen wat snacks zoals Paneer pakoka (kaas in beslag) en cheese naan ( rond traditioneel brood met kaas) en drinken er de nodige Cola bij want het fietsen in deze hitte maakt dorstig.
Na de lunch gaan we eerst even het stadje in om te pinnen en om me schoen te laten maken, doordat er een riksja over mijn voet is gereden in Varanassi begint de voorkant van mijn zool los te laten.
We vragen aan een local of hij weet waar de schoenmaker zit, hij zegt volg me maar en brengt ons naar een schoenmaker welke langs de kant van de weg zijn nering drijft.
Hij verteld in het Hindi wat de bedoeling is en spreekt een prijs af van 10 roepie (12 euro cent)
De man begint mijn schoenzool in te smeren met lijm en een tweede reisgenoot trekt haar schoenen uit en vraagt om even de hakken te lijmen.
De man doet zijn werk perfect en mijn zool zit weer vast, echter bij het betalen wil hij plotseling meer geld.
De man die ons heeft geholpen is al weer verdwenen dus hij probeert onder de afspraak uit te komen.
We betalen gewoon wat is afgesproken en de man gooit kwaad het ontvangen geld op straat omdat hij het niet met ons eens is, we staan op en lopen weg en horen de man nog enige seconden schelden en veel misbaar maken.
Aangekomen bij het laatste tempelcomplex kopen we een kaartje en gaan naar binnen, het complex bestaat uit een stuk of vijf grote tempels en het is een erg interessante zwerftocht over het complex.
Deze tempels zijn voorzien van erotische afbeeldingen die, naar men zegt, afkomstig zijn uit de Kamasutra en ter eren van het huwelijk tussen Shiva en Parvatti zijn aangebracht.
Het is een hobby voor een ieder om deze erotische panelen te ontdekken tussen de 800 afbeeldingen welke op de tempels zijn aangebracht.
Na meer dan een uur de tempels bezichtigd te hebben lopen we naar de uitgang en fietsen terug naar het hotel.
Hier aangekomen gaan we ons opfrissen voor de dansvoorstelling waar we vanavond naar toe gaan.
Morgen vertrekken we dan weer naar onze volgend bestemming Orchha.

• 04 November 2013 - 08:21

Ronald M:

Goedemorgen luitjes, ook dit jaar krijgen we weer een prima beeld van jullie vakantie ervaringen
    en zoals andere al schrijven, het is net alsof we met jullie mee zijn.
    Wat een leuke verhalen en mooie foto's, veel plezier nog maar en blijf vooral leuk schrijven want dat komt ons vakantiegevoel ook ten goede.