Laatste verslag - Reisverslag uit Oudkarspel, Nederland van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu Laatste verslag - Reisverslag uit Oudkarspel, Nederland van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu

Laatste verslag

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Yvonne & Peter

08 November 2014 | Nederland, Oudkarspel

Lake Mutanda - Lake Mburo N.P. Rwakobo Rock

Vandaag weer een reisdag, Gashom rijdt zonder moeite weer naar boven en we keren terug langs het bergpad naar de bewoonde wereld.
Onderweg weer adembenemende uitzichten van het Mutanda Lake wat soms verscholen is in de mist.
Als we weer op de normale weg zijn aanbeland stopt Gashom in een dorpje langs de weg.
Hij klaagt al langer over een rare tik in zijn linker voorwiel en wil er naar laten kijken.
Uit een onooglijk klein werkplaatsje komt iemand met gereedschap en binnen dertig seconden staan er tien mannen rond de auto.
De man die moet sleutelen heeft nauwelijks ruimte, de negen adviseurs dringen naar voren en de monteur wordt bijna onder de auto geschoven.
De auto moet worden opgekrikt maar dat gaat iets anders dan in Nederland, men legt een grote steen voor het wiel en rijd daar tegen op, vervolgens wordt de krik uitgedraaid en onder de auto geplaatst waarna men weer van de steen afrijd.
Het wiel wordt gedemonteerd, de wielnaaf wordt verwijderd en alles wordt bekeken.
Men kan niet ontdekken wat er mis is en er komen nog meer adviseurs bij, er staan nu vijftien man op twee vierkante meter.
Na een hoop doorelkaar gepraat besluit de monteur alles terug te plaatsen, en de auto wordt gewoon van de krik afgereden zonder hem te laten zakken.

We vervolgen onze weg en Gashom legt uit dat deze manier van werken ook zijn verstand te boven gaat maar ja zoals hij zegt: "Dit is Afrika"

We komen aan bij Rwakobo Rock, een prachtig resort boven op een rots midden in het wildpark.
We hebben weer een typisch Afrikaans ingerichte cottage met een prachtig uitzicht over de savanne.
We gaan naar het restaurant voor een biertje en zien rondom de lodge Bavianen, antilopen etc. rondscharrelen.
We eten na enig geharrewar over de tijd om zes uur ons diner waarbij we afscheid nemen van Gashom die na morgen wat anders moet doen en gaan vervolgens op nachtsafari.
We zien weer al het bekende wild aangevuld met Hyena, aardvark en Zebra's.
Om half twaalf zijn we terug en gaan dan gelijk naar bed want morgen om zes uur gaan we wandelsafari doen in het park.

Wandelsafari:

Om zes uur op en gelijk naar de wandelsafari, ontbijten doen we later.
We lopen samen met een gewapende ranger door het park en gaan van de paden af.
We zien weer alle bekende dieren maar nu uit een geheel ander perspectief.
De ranger is nog jong maar erg enthousiast en hij weet heel veel en herkent vogels aan hun roep en met zijn scherpe ogen spot hij ze snel.
We wandelen twee uur door het park en beklimmen een rotspartij waar vandaan we een prachtig uitzicht hebben over het park en onder ons de dieren zien grazen op de savanne.
In het park zijn één leeuw en meerdere luipaarden maar die krijgen we helaas niet te zien.
Toch is de ranger op bepaalde plekken alert en neemt zijn wapen van de schouder, op die plaatsen zien we diverse karkassen en schedels liggen.
Voor we het weten staan we weer bij de poort en bedanken de ranger voor zijn uitleg.
We rijden terug naar de lodge en gaan ontbijten en vervolgens douchen.

Fris gewassen stappen we weer in het busje voor onze laatste reisdag naar Bulinguge island, via Kampala, waar we de laatste dagen gaan relaxen.
Halverwege, als we in de stromende regen door een middelgroot stadje rijden, slaat Gashom in zijweg in en stopt voor een huis.
Hij pakt zijn telefoon en belt iemand op, de deur van het huis gaat open en een jongen en een meisje komen naar buiten gelopen en stellen zich voor als Wilma en Hendrik.
Gashom begroet ze en zegt tegen ons, dit zijn mijn kinderen en hier woon ik.
Wij hadden al van hem gehoord dat hij zijn kinderen had vernoemd naar een Nederlands echtpaar waar hij de gids van was geweest.
Als we met de kinderen een praatje maken komt ook Gashoms vrouw Sharon naar buiten om ons te begroeten.
Na even met ze gesproken te hebben nemen we afscheid en vervolgen onze weg richting Kampala.

Onderweg nog gestopt voor een bak koffie bij de organisatie Aid Childeren die zorgen voor wezen van aids ouders.
Marcella en Eric kopen hier een grote houtsnijwerk giraffe en wij laten ons verleiden om een paar houtsnijwerk Massai poppen van ebbenhout te kopen.

Als we aankomen bij de jetti in Kampala nemen we afscheid van Gashom, hij wil graag onze email adres om contact met ons te houden.
We stappen in de boot en varen in een half uur naar Lagoon Resort op Bulinguge Island.

Bulinguge Island:

Het is vandaag onze laatste dag in Uganda, we hebben de laatste dagen in het Lagoon Resort wat gelezen, gewandeld, gefotografeerd en genoten van lekker eten en drankjes.

Het is een leuk resort wat lekker rustig is gelegen aan de oever van het schiereiland met uitzicht over het Lake Victoria.
In de bomen zitten aapjes en een keur aan vogels die vanaf zonsopkomst duidelijk laten horen dat ze aanwezig zijn.
De eigenaar heeft drie honden die allervriendelijkst zijn en graag je gezelschap zoeken.
Dit is een prachtige relaxte afsluiting van een zeer geslaagde vakantie in het vriendelijke en prachtige Afrikaanse land Uganda.
We vertrekken om kwart over drie met een boot van het resort naar Kampala waar een busje met chauffeur op ons staat te wachten om ons naar Entebbe te brengen.

Hier aangekomen brengt hij ons naar het Laico Lake Victoria hotel waar we kunnen relaxen tot de tijd is aangebroken om naar het vliegveld te gaan.
We zitten bij het zwembad op een terras en eten ons laatste diner in Uganda.
We drinken nog een biertje en als het negen uur in de avond is gaan we naar het vliegveld.

We checken in en boarden om kwart over elf, take of is om vijf voor twaalf en ik zie Entebbe als een verzameling lichtjes onder ons verdwijnen.

Na een voorspoedige vlucht landen we om kwart voor zes op Schiphol, als we door de douane komen zien we Maurice met Joey staan te wachten.
Joey gaat helemaal uit zijn dak als hij ons ziet, we lopen naar de uitgang en stappen bij Roel in de auto.

Thuis aangekomen nemen we een douche en gaan dan weer over tot de orde van de dag.
Er is een eind gekomen aan onze geweldige reis door Uganda.

• 22 November 2014 - 15:37

Lya Van Gelder:

Hallo allemaal

Prachige verhalen en ook weer veilig terug.

Leuk dat jullie dingen hebben gekocht van
    ebbenhout.Jouw vader had dit soort dingen
    meegenomen uit indonesie die bij opa en oma
    stonden volgens mij ook ebbenhout.

Jullie hebben gewoon veel indrukken en prachtige
    ervaringen opgedaan.Maar nu gewoon weer een
    Nederlands biertje,Proost.

Groetjes Lya

• 01 December 2014 - 22:15

Annie Apperloo:

Zo wat een leuke verhalen allemaal weer. Weer een hoop gezien en meegemaakt.
    nu weer veilig thuis is ook weer een goed gevoel.
    Tot een volgende reis
    Groetjes Annie