Eerste verslag - Reisverslag uit Francistown, Botswana van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu Eerste verslag - Reisverslag uit Francistown, Botswana van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu

Eerste verslag

Door: Peter & Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne & Peter

03 November 2010 | Botswana, Francistown

Hier onze eerste belevenissen:

Na vertrek stonden we bij Kooimeer direct in een file van 6 kilometer door een noodreparatie aan de weg bij Akersloot.
Vlug Edwin en Tineke gebeld om ons in te checken, 45 minuten later dan gepland arriveren we bij Schiphol.
Bagage gedropt en met Edwin naar Travel kliniek voor zijn laatste verplichte vaccinatie.
Koffie met gebak gehaald om zijn verjaardag te vieren en daarna naar de pier voor het vertrek.
Precies op tijd zijn we vertrokken en 4 uur en 20 minuten later geland op Cairo airport, hier moeten we 3 uur wachten voor onze vlucht naar Johannesburg.
Tijdens het drinken van een wel verdiend koud biertje horen we dat het vliegtuig vertraging heeft en pas om 01.30 uur vertrekt, om dit te overleven bestellen we nog maar een biertje.
Stipt om 01.30 vertrekken we naar Johannesburg en gaan proberen te slapen.
Om 09.30 landen we in Johannesburg en gaan op zoek naar onze bagage, eerst moeten we door de douane en dat gaat al echt op zijn Afrikaans, rijen met mensen en slechts 1 poortje ter beschikking.
Plotseling komen er vijf mensen bij en gaat het een stuk sneller, later horen we van onze gids dat dit dan einde theetijd is geweest, want met theetijd gaat iedereen theedrinken.
Bij de gate ontmoeten we onze tijdelijke gids Kurt, hij laat de bagage op een Nissan Petrol en we scheuren naar Pretoria waar ons guest house voor de komende nacht is.
Daar aangekomen doen we wat boodschappen en gaan dan rusten voor de dag van morgen.
Op de patio ontmoeten we een Zuid Afrikaner met zijn vrouw die ons uitnodigt voor een wijntje en een praatje, voorwaarde is dat we het in het Nederlands-Zuidafrikaans doen.
We hebben grote schik en leren dat het best te doen is als je eenmaal aan de tongval gewend raakt.
Zijn vrouw Rona wordt steeds vrolijker naarmate de voorraad wijn slinkt, na twee uur komen ook Edwin en Tineke erbij zitten en tot de kleine uurtjes is het erg gezellig.
De volgend ochtend opgestaan om 07.00 uur en na een goed ontbijt vertrokken naar Rhino Camp in Botswana, na een langdurige autorit komen we hier laat in de middag aan, we worden verwelkomd door een aantal kleurige vogels die heel brutaal kijken hoe de tenten worden opgezet en het eten bereid.
Na wat gepraat te hebben onder het genot van een wijntje zijn we vroeg naar bes gegaan, morgen om 05.00 moeten we op voor de eerste gamedrive.
Na een redelijk goede nachtrust opgestaan en direct de auto in, na het nodige speurwerk ziet Edwin plotseling de eerste neushoorns in het wild, deze kunnen we vast afstrepen op de lijst van de Big Five.
We zien verder vele Antilopen, Zebra’s, Wilde zwijnen en vele kleurige vogels.
Terug in het camp, snel gegeten ingepakt en opweg naar onze volgende bestemming Elephantsand in de buurt bij Francistown, de tweede stad van Botswana.
Onderweg krijgen we grote problemen met de auto en moeten iedere 100 kilometer er 4 liter olie in gooien.
10 kilometer voor Elephant Sands klinkt het of dat de kleppen door het deksel heenkomen en we verliezen snelheid.
Vanaf de afslag naar Elephant Sands is het een zandpad en met nog twee honderd meter te gaan begeeft de auto het.
We worden opgehaald door een ranger en afgeleverd bij de bar, we krijgen gelijk te horen dat het zwembad is verwoest door olifanten op zoek naar water.
Ze hebben de hele kampplaats verwoest en de manager ligt in het ziekenhuis na deze stampede van pakweg 20 olifanten heeft hij een hartaanval gekregen.
We zetten onze tenten op en zien plotseling de olifanten de kampplaats opwandelen, ze lopen vlak langs onze tent.
We krijgen instructie hoe te handelen als ze agressief worden en gaan BBQ.
Als we naar bed gaan lopen er een aantal grote exemplaren rond onze tenten en iedereen heeft daar zo zijn eigen gevoelens bij.
Na een goede nachtrust is het niet mogelijk om te douchen daar de olifanten gedurende de nacht de waterleidingen hebben verwoest.
Dit wordt allemaal veroorzaakt doordat de beesten in paniek zijn om dat alle drinkpoelen zijn uitgedroogd, het heeft sinds april niet meer geregend.

Zo dit was het voor deze keer, we gaan zo dadelijk op game drive en overnachten in het bushcamp.
Het begint nu te regenen, jammer voor ons maar goed voor de naar water hunkerende beesten.

• 03 November 2010 - 12:15

André Kitty En Lian:

Jambo Bwana Peter,Yvonne en reisgenoten,

Goed om te horen dat jullie veilig zijn aangekomen en de eerste Afrikaanse ervaringen hebben opgedaan, SCHITTEREND HÉ ;-)

Alle herinneringen komen weer boven na dit eerste verhaal, heel herkenbaar.

Heel veel plezier!!

Salama Safari,

André Kitty en Lian

• 03 November 2010 - 13:59

Opa En Oma:

Met veel interesse het verslag gelezen. Gelukkig dat het gaat regenen, want die olifanten vertrouw ik ook voor geen cent. Wees voorzichtig a.u.b. Goed verslag met veel humor geschreven.

Yvonne & Peter

Op zoek naar oude en huidige culturen proberen wij eens per jaar een verre reis te maken. Na reizen door Indonesie, Marocco, Maleisie, Egypte, Brazilie, Peru, Kenia, Botswana, Namibie, Zimbabwe, Zuid Afrika, China, Nieuw Zeeland, India, Oeganda en vele landen in Europa gaan we nu we gepensioneerd zijn verder met camperreizen door Europa. Voor 2016 staat de Noordkaapreis op het programma via Denemarken, Zweden Finland en Noorwegen en voor het najaar Spanje en Portugal. Nu zijn het geen vakanties meer maar gewoon reizen.

Actief sinds 28 Sept. 2008