Derde verslag - Reisverslag uit Skibotn, Noorwegen van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu Derde verslag - Reisverslag uit Skibotn, Noorwegen van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu

Derde verslag

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Yvonne & Peter

19 Juni 2016 | Noorwegen, Skibotn

Derde verslag:
Vroeg opgestaan en Bono goed uitgelaten zodat zijn energieniveau wat lager is voor het bezoek aan de dierenarts.
Vervolgens met de vijf honden, welke mee zijn op deze reis, naar de dierenarts gewandeld.
Bij dierenarts aangekomen het gebruikelijke tafereel van iedereen begroeten en overmatig enthousiast doen.
Bij de dierenarts werd zijn chip uitgelezen en vergeleken met zijn paspoort, en kreeg hij twee pillen van de dierenarts welke hij braaf doorslikte.
Na het aftekenen en stempelen van zijn paspoort mochten we weer vertrekken en waren we gereed voor onze reis naar Noorwegen.

De volgende dag vertrokken richting Rovaniemi na eerst boodschappen te hebben gedaan bij de Lidl.
Na een mooie reis aangekomen bij de grensovergang bij Tornio, hier geen grenscontrole te bekennen dus voor Finland hebben we het ontwormen al voor niets gedaan.
Na het bezichtigen van de oudste houten kerk van Finland uit 1684, de kerk was multifunctioneel daar de toren dienst deed als zeebaken.
Hierna doorgereden naar Rovaniemi waar we op een prachtige stadscamping staan aan de rivier.
Vervelend voor vandaag en morgen is dat het in Finland één uur later is.
Na een wandeling langs de rivier gaan we slapen met het vooruitzicht dat we morgen op visite gaan bij de kerstman.

12 juni

Vandaag gaan we naar Napapiiri, het dorp van de kerstman en dat op mijn verjaardag.
Na tien minuten rijden komen we daar aan, we zijn hier al eerder geweest tijdens onze Lapland reis maar we herkennen er niets van.
Wat een commerciële toestand, we kijken wat rond en de kerstman is thuis, je kan met hem op de foto voor €25, misschien leuk voor kinderen maar wij slaan onze beurt maar over.
Als we het gebouw weer uitlopen en wat rondkijken voor de poolcirkel zien we plotseling achter het gebouw bekende dingen.
We ontdekken het oude gedeelte wat er 15 jaar geleden ook stond, dat is van een andere uitbater, dus de kerstmannen concurreren ook al.
We drinken hier koffie met taart om mijn verjaardag een klein beetje te vieren, en gaan weer verder op weg naar Inari wat ons reisdoel is voor vandaag.
We stoppen onderweg bij Tankavaraa, dit was het centrum van de goudzoekerij in Finland.
We maken hier een wandeling door het gebied en bezoeken diverse oude locaties waar men goud of edelstenen heeft gevonden.
Omdat ons Fins niet zo goed is en we tegen de richting in zijn begonnen raken we op de grote route en lopen zo 6 kilometer door bossen, moerassen over vlonder paden en over toendra’s.
Dit was niet helemaal de bedoeling maar zo heeft Bono ook weer wat beweging gehad.
De camping van Inara ligt aan een prachtig meer en we hebben een mooi uitzicht uit de camper.

13 juni

Vandaag reizen we naar Karasjok in Noorwegen, we kiezen voor het lange traject via Utsjoki.
Voor we op pad gaan stoppen we vijf minuten van de camping bij het Sami museum en verdiepen ons in de geschiedenis en het leven van de Sami (Lappen)
Het is een mooi museum wat een goede indruk geeft van hoe zij, nu en in het verleden, leven op de toendra’s samen met hun rendieren.
Na het bezoek vertrekken we voor een prachtige rit door bossen en toendra’s en onderweg zien we onze eerste eland langs de weg grazen.
Verder zijn er veel rendieren op de toendra aan het grazen.
Bij Utsjoki rijden we de brug over en zijn plotseling in Noorwegen, weer geen grenscontrole gezien.
We besluiten om te keren en aan de andere kant van de brug te kijken of er een grenspost is want je bent verplicht de hond aan te geven bij de douane.
We vinden een grenspost en lopen met Bono en nog twee honden van onze groep naar binnen.
Als we het hondenpaspoort aan de ambtenaar geven kijkt hij verveeld naar het boekje met een blik van wat moet ik hiermee.
Dus dit is het tweede geval van voor de kat zijn viool zoveel moeite te doen om de honden te ontwormen.
We rijden verder en rijden door de bergen langs een fjord met sneeuw op de bergen.
In Karasjok aangekomen staan we weer op een schitterende plek met uitzicht over het fjord en de stad op de achtergrond in het dal.

In de avond hebben we in een Sami tipi een optreden van een rendierherder die een Joik ten ge horen brengt.
Tevens vieren we de verjaardag van alle reizigers die deze reis jarig zijn.
De rendierherder verteld over het hoeden van de rendieren en legt uit wat de joik inhoud, dit is een hummend gezang waarin men de voorouders herdenkt of mensen of gebeurtenissen die men respecteert.
Het is een aloude traditie en hij verteld dat hij zich vroeger schaamde voor zijn moeder die dit deed.
Nu begrijpt hij wat het betekend en is er trots op dat hij deze traditie kan voortzetten, hij haalt hier rust en ontspanning uit. Ik vond het erg interessant maar niet alle reisgenoten konden het respect opbrengen voor deze uitvoering en de gedachtegang welke achter de joik schuilt.

14 Juni

Vandaag een rustdag, we wandelen naar het dorp voor het halen van Noorse kronen en wat boodschappen.
Verder rusten we wat uit door te lezen en met de hond te wandelen.
In de avond hebben we in de tipi een zalm BBQ op de traditionele Sami manier, de zalm wordt in grote moten op stokken geregen, die aan de punt plat zijn gesneden, en dan boven het houtvuur geroosterd.
De platte kant aan de stok is om te voorkomen dat de vis niet omgedraaid kan worden omdat hij over een ronde stok gaat glijden.
De vis is alleen maar gezouten met zeezout maar smaakt voortreffelijk.

• 19 Juni 2016 - 16:52

Oma En Rob:

Schitterend allemaal en allemaal beleven en zien.

Liefs oma , groeten rob

ps

Gefeliciteerd met de geboorte van jullie kleindochter.
    Wat een lief stil hummeltje.

• 19 Juni 2016 - 21:45

Edwin En Tineke:

Wat weer een mooi verhaal het is zeker weer een mooie reis.
    Zo te lezen is jullie kleindochter geboren, gefeliciteerd. Nog even een paar weken wachten, dan kunnen jullie het bewonderen en vast houden. Edwin en Tineke