Duizend en één nacht - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu Duizend en één nacht - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu

Duizend en één nacht

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Yvonne & Peter

13 November 2013 | India, Jaisalmer

Jaisalmer:
Vanochtend opgestaan in onze kamer in het Golden Fort in Jaisalmer.
Gisteren zijn we vertrokken uit Jodhpur voor een reisdag van 6 uur door de katoenvelden van India.
We worden regelmatig opgehouden door allerlei voertuigen welke het geplukte katoen vervoeren, we zitten hier midden in de oogsttijd van het katoen.
Onderweg stoppen we voor een lunch bij het Pokaran fort, dit fort is nog in originele staat en nog redelijk ongeschonden.
We kijken wat rond in het fort wachtend op onze lunch die wordt bereid.
We hadden namelijk op advies van onze reisleider de bestelling opgegeven en zijn toen het fort gaan bezichtigen zodat men de tijd heeft om de lunch te bereiden.
Het loopt echter heel anders, als wij terug zijn van de bezichtiging begint men pas met de bereiding en we krijgen weer om de beurt het bestelde geleverd zoals dat in India de standaard methode is.
We vervolgen onze weg en worden opgeschrikt door een heftige rem manoeuvre van onze chauffeur, dit ten gevolgen van een eenzijdig ongeluk op de weg voor ons waarbij een motorrijder om het leven is gekomen.
De wegen in India zijn smal, slecht onderhouden, stoffig en vol met dieren zoals koeien, buffels, geiten, schapen en honden.
Waarschijnlijk heeft de man moeten uitwijken en is daarbij in de berm van los zand en stenen terecht gekomen.
Er zijn al mensen bij en de politie is ook al aanwezig dus we rijden door en vervolgen onze weg, onze chauffeur is waarschijnlijk geschrokken want de snelheid ligt plotseling een stuk lager.
We arriveren in Jaisalmer en zien boven ons het fort verschijnen, we rijden de berg op en moeten halverwege de berg stoppen omdat we niet verder kunnen met de bus.
De bagage wordt overgeladen in twee tuk-tuk’s en we lopen verder naar boven door een aantal stadspoorten en komen uit op het grote plein.
Hier gaat de bagage over op dragers en we volgen deze dragers door de smalle middeleeuwse straatjes naar ons hotel.
Dit hotel is echt 1001 nachten, kamers van grove stenen met allerlei beeldhouwwerk en prachtige detail verwerkt in allerlei ornamenten.
Het uitzicht vanaf de torens, waar onze kamers achter zijn gesitueerd, is geweldig het fort ligt zo’n tachtig meter boven de stad.
Na ons wat opgefrist te hebben en een biertje te hebben gedronken om het stof weg te spoelen gaan we het fort uit en gaan wat eten in de oude beneden stad.
Tijdens de maaltijd worden we vermaakt door een koe die gaat free shoppen bij een markt kraampje.
De eigenaar probeert hem weg te sturen maar dat lukt niet erg, vervolgens lokt hij hem weg met wat voedsel naar de overkant van het plein.
Zelf gaat hij terug naar zijn kraampje en haalt alles weg en barricadeert de toegang tot zijn shop achter het kraampje.
De koe komt terug en schooiert het hele kraampje af waar hij niets vind wat van zijn gading is, vervolgens zet hij de barricade van de man met fors geweld aan de kant en gaat eens kijken achter het kraampje bij de shop of dat daar nog wat te eten is.
De man doet zijn shop op slot en laat de koe verder maar zijn gang gaan, als wij klaar zijn met eten en langs het kraampje lopen is de koe nog steeds op zoek naar wat eetbaars achter de kraam en hij ligt op zijn knieën om onder de kraam te kijken wat daar misschien terecht is gekomen.
We lopen door naar het hotel en gaan slapen in ons sprookjes paleis.
Na een goede nachtrust vertrekken we vandaag vanuit Jaisalmer voor een trektocht per jeep en kameel door de Thar woestijn waarbij we een aantal dorpjes en tentenkampen zullen bezoeken met verschillen de stammen.
Vervolgens blijven we slapen in een tentenkamp en gaan dan weer terug naar Jaisalmer voor nog een dag Golden Fort.

• 13 November 2013 - 12:46

Fam. Swaak:

1001-nachtgangers,
    Wat een etenswaardige koe en zeer wijs ? Jullie zaten in de oogsttijd van de katoen en dat blijkt niet mis te zijn in India. Jammer van die gedode motorrijder, maar ja, als de wegen vol zijn met ander verkeer en bovendien slecht, wat kan je dan anders verwachten ?
    Nu je in een sprookjeshotel hebt geslapen, hoe zal het dan weer thuis zijn in je eigen bed, zal je dan niet terug verlangen naar een duizend en een nacht bed ? Tijd gaat snel en over 9 dagen komen jullie weer terug. Eerst even uitrusten en dan weer aan het werk. Het zal jullie wel tegenvallen (denken wij zo).
    Wij kijken uit naar het volgende bericht.
    Oma en opa

• 13 November 2013 - 22:00

Annie Apperloo:

Hallo vakantie gangers
    Wat een mooi gezicht moet dat zijn, zo,n koe op stropers tocht, Maar ja de koe is toch heilig in India.
    Geniet van de trektocht en het rijden op een kameel, we lezen wel weer hoe het bevallen is
    Groetjes Annie en Leo

• 14 November 2013 - 06:46

Rob:

Leuke verhalen en belevenissen.
    Brengt toch een warm zonnetje hier
    aanzichtkaart ontvangen vanuit Varanassi

rob

Yvonne & Peter

Op zoek naar oude en huidige culturen proberen wij eens per jaar een verre reis te maken. Na reizen door Indonesie, Marocco, Maleisie, Egypte, Brazilie, Peru, Kenia, Botswana, Namibie, Zimbabwe, Zuid Afrika, China, Nieuw Zeeland, India, Oeganda en vele landen in Europa gaan we nu we gepensioneerd zijn verder met camperreizen door Europa. Voor 2016 staat de Noordkaapreis op het programma via Denemarken, Zweden Finland en Noorwegen en voor het najaar Spanje en Portugal. Nu zijn het geen vakanties meer maar gewoon reizen.

Actief sinds 28 Sept. 2008