De woestijn en veel kamelen - Reisverslag uit Jodhpur, India van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu De woestijn en veel kamelen - Reisverslag uit Jodhpur, India van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu

De woestijn en veel kamelen

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Yvonne & Peter

11 November 2013 | India, Jodhpur

Jodhpur:
Zitten na het nuttigen van een welverdiend biertje in onze kamer in Jodhpur, zijn hier aangekomen na een paar enerverende dagen in Pushkar waar dit verslag grotendeels over zal gaan.
Na een busrit van ongeveer 7 uur kwamen we aan in Pushkar, een klein heilig stadje en pelgrimsoord waar de enige Brahma tempel van India is gevestigd.
Het verhaal gaat dat het meertje is ontstaan uit een bloemblaadje welke Brahma uit zijn hand liet vallen.
Rond dit meertje liggen allemaal Ghats, een soort trapvormige oevers, waar de rituele wasbeurten plaatsvinden.
Verder zijn er ongeveer 400 tempel(tjes) en drukke bazaars waar de pelgrims en de toeristen alles van hun gading kunnen kopen.
Eens per jaar, tien dagen na Dewali, vind hier de grootste veemarkt plaats van Azië.
Het plaatsje wordt dan opgebouwd tot een grote kermis met meerdere reuze raderen, allerlei soorten eettentjes en van heinde en verre komen de boeren hier hun vee en kamelen verhandelen.
We rijden naar ons tentenkamp welke ongeveer twee kilometer buiten het plaatsje is gesitueerd.
We worden ontvangen met muziek en dans om ons welkom te heten, krijgen een lunch aangeboden en bekijken vervolgens onze tent voor de komende twee dagen.
De tenten zijn vier bij zes meter groot met een extra toilet tent er aan vast gebouwd.
In de tent staan twee opgemaakte bedden en wat tafels en stoeltjes, buiten een tafel en twee stoelen en in de toilet tent staat een opvouwbare toilettafel, een douch en een toilet, we zijn dus van alle gemakken voorzien.
Om drie uur gaan we met de shuttle van het kampement naar Pushkar om het plaatsje te verkennen.
We wandelen door de drukke bazaarachtige straatjes, bezoeken de Brahma tempel en genieten van de gezellige drukte en de fleurig gekleurde sari’s en bloemen die het straatbeeld bepalen.
Na een aantal uren rondgeslenterd te hebben gaan we terug naar de opstapplaats van de shuttle en wandelen dwars door de plaats waar de handelaren met hun vee staan, direct vliegen alle kinderen op ons af en beginnen te bedelen.
Een van de oudere jongetjes loopt duidelijk te verkennen bij wie hij de rugzakken kan openmaken om leeg te halen.
We grijpen hem in zijn nek en maken hem duidelijk dat hij dit niet moet proberen en sturen hem weg.
We gaan met de shuttle terug naar de kampplaats en kunnen gelijk aanschuiven bij het diner.
Na een uitstekende maaltijd, welke we wegspoelen met een biertje, gaan we nog even kijken bij de voorstellingen welke worden gehouden op het centrale terrein zoals volksdansen, vuurspuwen en de al bekende marionet voorstelling.
Hierna gaan we terug naar de tent en gaan we slapen, de temperatuur is flink gedaald, dat is normaal in woestijnachtig gebied, en we leggen een extra dekbed op ons bed.

De volgende ochtend om zeven uur opgestaan na een koude nacht, tijdens het ontbijt proberen op te warmen met hete thee en vervolgens met de shuttle naar het stadium waar de officiële opening van het festival zal plaatsvinden met zang en dans.
Aangekomen op het festivalterrein horen we een dreunende trom en een geweldig ritme, we lopen erheen en er speelt een drumband met een aantal danseressen die een show van Rajasthaanse volksdansen geeft.
Verderop horen we een fluit en trom en wordt er weer een traditionele kamelendans gehouden waarbij er één persoon met een soort van kameel aan bretels een dansje uitvoert.
We hangen wat rond op het terrein en genieten van al deze volkskunst, na een tijdje lopen we verder het dorp in en gaan op zoek naar de beloofden tienduizend kamelen welke hier zouden zijn.
We lopen langs de kermis en zien hoe men de reuzen raderen aan het opbouwen zijn zonder ook maar enige veiligheidsmiddelen.
We lopen verder en zien allerlei marktkraampjes met van alles en nog wat, we zien smeden, houtbewerkers, pottenbakkers en kledingmakers op straat aan de slag met het vervaardigen van de handelswaar.
Aan het eind van deze activiteiten zien we een groot bergachtig maar vooral zeer stoffig terrein waarop zich duizenden kamelen bevinden.
We lopen omgeven door stofwolken het terrein op en zien dat men bezig is om de kamelen te voorzien van kunstige haarknippatronen.
Op andere plaatsen worden kamelen geschoren en de wol wordt gebruikt om wol te spinnen en kleding van te maken.
Het is fascinerend om de mensen bezig te zien met voor hun dagelijkse werkzaamheden.
Als we voldoende indrukken hebben opgedaan en foto’s en films hebben gemaakt lopen we naar het stadje terug op de stof weg te gaan spoelen en de bazaars en winkeltjes te gaan bekijken.
We zwerven vele uren door de straatjes, tempeltjes en mensenmassa’s en genieten van deze ontspannen en kermisachtige sfeer.
We gaan lunchen op een terrasje bij het heilige meer en kijken soms vol verbazing om ons heen wat er allemaal voorbijtrekt.
Om vijf uur lopen we terug naar het pick-up punt van de shuttle en gaan voldaan terug naar het tentenkamp waar we iets eten, nog even bij de shows kijken en vervolgens naar bed gaan.

Vandaag om zeven uur opgestaan, ontbeten en om acht uur weer vertrokken naar Jodhpur.
Dit is een reis van ongeveer zes uur, om even na één uur aangekomen bij het hotel voor een snelle lunch en dan vlug de stad in want we zijn hier maar één nacht.
Snel het Mehrangarth Fort bezocht welke hoog boven op de berg ligt met een imponerend uitzicht over de blauwe stad Jodhpur.
Het is een prachtig fort en we hebben helaas maar een uur om het te bekijken vervolgens gaan we naar de Jaswant Thada cenotaaf welke ter eren van de maharadja Jaswant Singh II is gebouwd.
Daarna snel naar het Umaid Bhavan Palace, dit is het huidige paleis van de maharadja.
Allemaal indrukwekkende bouwwerken maar door het gebrek aan tijd hebben we ze alleen maar van de buitenkant kunnen bewonderen.
Morgen vertrekken we naar Jailsalmer en hiervandaan komen dus de volgende verhalen.

• 11 November 2013 - 16:08

Fam. Swaak:

Hallo kermisgangers,
    Wat een belevenissen, geweldig !!! Het was jammer dat het zo kort is en dat je inderhaast niets volledig kon bewonderen voor zover het Umaid Bhavan Palace betrof.
    Jullie moeten wel veel reizen, is dat niet te vermoeiend ? Enfin, jullie zijn nog jong vergeleken met ons.
    Morgen komen ze om de sta-op stoel te repareren, ik ben nieuwsgierig hoe het komt dat hij nu voor de tweede keer kapot is gegaan, dat mag toch niet voor zo'n dure stoel.
    Oma en opa

• 12 November 2013 - 17:17

Annie Apperloo:

Zo wat een mooie verhalen, je schrijft leuk en enthousiast over alles.
    Leuk om jullie reis op deze manier te volgen.
    Wat hebben jullie veel mooie dingen gezien, en slapen in een tent in de woestijn is natuurlijk ook een hele belevenis, ondanks dat het koud is.
    Geniet lekker verder van jullie spannende en mooie reis.
    Het is steeds weer een belevenis om jullie bericht te lezen.
    Groetjes. Annie