Varanassi 2 - Reisverslag uit Benares, India van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu Varanassi 2 - Reisverslag uit Benares, India van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu

Varanassi 2

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Yvonne & Peter

31 Oktober 2013 | India, Benares

Varanassi 2
De trip naar Sarnath was interessant maar ook niet meer dan dat.
Hier kan je de machtsstrijd van de diverse heersers over India goed zien op een klein gebied, de eerste stupa ter eren van Boeddha is in een later tijdstip voorzien van een toren, boven op de stupa, door één van de eerste Mogol heersers om zijn stempel hierop te drukken.
In de omgeving zijn diverse andere tempels, stupa’s en gebedsplaatsen van allerhande geloven en heersers gebouwd om hun heerschappij aan te geven.
De één nog opzichtiger dan de ander.
Na terugkomst weer taart en bier in het hotel ter ere van de volgende jarige reisgenoot.
Na ons opgefrist te hebben in het hotel gaan we Varanassi in om wat te gaan eten, lasagne, en na het eten naar bed voor een goede nachtrust.
Vanochtend opgestaan na een lange en ongestoorde nachtrust, na een douche helemaal fris en fruitig naar het ontbijt.
Toast met een omelet, gestoomde broodjes met een ondefinieerbare ragout welke naar komijn smaakt en een paar koppen thee.
De deurbel van de kamer gaat en de house boy’s willen graag de kamer schoonmaken, ik vraag of ze over een kwartier terug willen komen zodat wij even kunnen afmaken waar we mee bezig zijn….dus dit is het tot zover.
Om tien uur het hotel uit gelopen om samen met Edwin en Tineke het middeleeuwse stadsdeel te gaan bekijken.
We stappen de hoofdstraat op en worden gelijk weer overvallen door riksja en tuk-tuk bestuurders, we wimpelen ze allemaal af en lopen in de richting van de Dasahvamedha Gath.
Na ongeveer twintig minuten lopen komen we bij de ingang van de oude wijk en lopen de Viswanath Gali in en mengen ons onder de lokale bevolking en de honderden pelgrims die in deze straatjes de religieuze relikwieën komen kopen voor hun bad in de Ganges.
We worden weer aangesproken om vooral bij hun de voorwerpen te kopen en/of de talloze zijden winkeltjes te bezoeken.
We wandelen echter door en fotograferen en filmen de bedrijvigheid welke in deze smalle straat plaatsvindt.
Na een anderhalf uur door deze straatjes te hebben gedwaald gaan we naar de Gath’s om daar te kijken naar de badende pelgrims en de heilige mannen (Sathoes)
Het wordt steeds warmer en we krijgen wel trek in een kop koffie en/of wat kouds te drinken, we lopen terug naar de rotonde en gaan rechts af de straat in waar het restaurant is gevestigd waar we gisteren hebben gegeten.
Hier aangekomen zit de helft van onze reisgenoten hier te ontbijten, we nemen een koffie cq. een cappuccino en rusten wat uit op de lounge banken die hier staan.
Na enige tijd willen we verder gaan maar bedenken ons en nemen nog een koud drankje, ik probeer een Na Na dit is een drankje van mineraalwater, citroensap en muntblaadjes welke in een blender worden vermalen.
Dit is een verrassend lekker fris drankje al zal de gifgroene kleur menigeen afschrikken.
Na dit drankje gaan we weer de stad in en wandelen naar Ba Ba Black Sheep, dit zou een interessante bazaar zijn volgens de reisgidsen en onze reisleider, na een wandeling van een halfuur in de brandende zon komen we hier aan en vinden alleen een shop welke eerste klas zijde levert in de vorm van shawls en sari’s maar daar gaat onze belangstelling niet naar uit en we wandelen terug.
Onderweg zien we en heilige koe drinken uit een kraan, verbaast sla ik dit tafereeltje gade en maak er een paar foto’s van, de koe kijkt mij eens aan en gaat daarna onverstoorbaar door met drinken want het is tenslotte dorstig weer met deze hitte.
We komen weer aan op de hoofdstraat en de dames besluiten dat ze willen winkelen, ze willen een tuniek en een pasja broek, lijkt de jaren zestig wel en de hippies zijn weer terug.
Na diverse bazaars te hebben bezocht komen we terecht in de eerste straat van de dag, de Viswanath Gali, en daar slagen de dames.
Zelf koop ik daar een T-shirt met de opdruk No Riksja, No Money Change, No rupey, No Silk, etc om de diverse personen duidelijk te maken om mij met rust te laten maar ik betwijfel of dit veel zal helpen.
Vervolgens op zoek naar een ATM (pin automaat) om wat geld te halen want Yvonne heeft de hele bazaar leeggekocht, dit geeft echter grote problemen daar geen enkele automaat werkt.
Uiteindelijk tegen over ons hotel vinden we een werkende ATM en vullen de financiën weer aan.
Zitten nu op de hotelkamer om wat uit te rusten en een douche te nemen want we zijn drijfnat van het zweet en vuil van alle stof die hier rond dwarrelt van de onverharde wegen.
Vanavond noch even de stad in om te eten en dan morgen om negen uur naar het vliegveld voor onze binnenlandse vlucht naar Khajuraho om de uit de tiende eeuw stammende tempel met de erotische afbeeldingen te gaan bekijken waar deze stad zo beroemd om is.

• 01 November 2013 - 10:47

Fam. Swaak:

Weer zo'n geweldig verhaal, waar haal je dat vandaan, o ja, je hebt het beleefd !!!
    Yvonne heeft de winkel helemaal leeggekocht, dat was wel te verwachten na zo'n lange wandeling !! Wat een leuke vakantie, goed begonnen en nu maar afwachten of de rest ook zo wordt. Veel plezier nog, wij willen gaarne op de hoogte blijven.
    Oma en opa

Tags: Gath, Varanassi, Satoe