Adembenemend mooi - Reisverslag uit Agra, India van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu Adembenemend mooi - Reisverslag uit Agra, India van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu

Adembenemend mooi

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Yvonne & Peter

07 November 2013 | India, Agra

Agra:
Na de siësta het hotel uit en direct naar de toegangsbrug van Orchha gelopen, je hebt hier een prachtig zicht op de cenote over de rivier Betwa heen.
We lopen de brug over naar de andere kant en maken wat foto’s, in verband met Dewali is het geweldig druk met feestvierende mensen op de brug en we kijken ons ogen uit naar alle fel gekleurde sari’s en mannen in feestkleding.
We lopen terug naar het begin van de brug en zoeken een plekje waar we de zonsondergang, met de cenote op de achtergrond, goed kunnen bekijken.
Direct komen er veel mensen op ons af en voor je het weet heb je één miljard vrienden erbij.
We zitten hier op een stapel rotsblokken een uur te wachten op de zonsondergang en vermaken ons met het kijken naar passanten en het fotograferen van de meest uitzonderlijke figuren.
Rond zes uur gaat de zon onder en worden de cenoten in een oranje licht gezet wat sprookjesachtig is.
Veel van de mensen die werkelijk met tientallen tegelijk bij ons zijn komen staan om met ons te praten of op de foto te gaan nemen nu hun traditionele avond bad in de rivier.
We lopen na deze leuke en mooie ervaring naar het hotel en frissen ons op om de stad(je) in te gaan voor het avondeten.
We gaan eten bij het restaurant Mediterrane, het eten is niet slecht maar ze kunnen maar één maaltijd tegelijk klaarmaken waardoor het twee uur duurt tussen de eerste en de laatste die het eten geserveerd krijgt.
Nadat iedereen gegeten heeft lopen we terug naar het hotel en gaan slapen, morgen wordt het een vermoeiende reis over 230 kilometer waar we acht uur over gaan doe door de slechte staat van de weg die precies tussen twee deelstaten ligt en men voelt zich beiden niet verantwoordelijk voor deze weg.
De volgende ochtend opgestaan om zes uur en om zeven uur op pad, de weg is verschrikkelijk en we worden heen en weer geslingerd bij een snelheid van 10 a 20 kilometer per uur.
Om niet acht uur aan één stuk in de bus te zitten maken we een tussenstop in Gwailor waar we gaan lunchen en een tweetal bezienswaardigheden gaan bezoeken.
Eén van de bezienswaardigheden is een schitterend fort wat in de vijftiende eeuw gebouwd is door de Tomar-dynastie, dit fort is zo groot dat we binnen het fort ons met de bus verplaatsen om de diverse tempels en tombes te bezichtigen.
Bij de toegangsweg zijn prachtige beelden (Thirthankars) uitgehakt in de rotswand door de Jain bevolking voor het Mogol tijdperk, het vreemde is dat je bij deze zeer imposante beelden bijna geen toerist tegenkomt en als ik in de reisgids zoek naar dit fenomeen wordt het afgedaan met 20 woorden en een foto zo groot als een postzegel.
Na dit bezoek rijden we door naar Agra, de stad van één van de wereldwonderen de Taj Mahal, waar we om half negen aankomen.
We ten snel een kleine maaltijd en gaan naar bed, morgen het grote moment van de reis……..het bezoek aan de Taj Mahal.
Volgend ochtend om zeven uur op en om negen vertrekken we naar vier bezienswaardigheden in de stad.
Eerst het mausoleum van Akbar, vervolgens de baby Taj (welke het prototype was voor de echte), het rode fort (zeer indrukwekkend) en daarna de Taj Mahal.
Aangekomen bij de Taj Mahal wordt ik echt even helemaal stil, dit is zo een mooi bouwwerk dat kun je je niet voorstellen.
Als je normaal een beeld heb van een bouwwerk door bijvoorbeeld foto’s of filmbeelden valt het meestal in het echt iets tegen.
De Taj Mahal is mooier als het beeld dat ik er van had, het is een imposant groot bouwwerk, volledig symmetrisch, heel eenvoudig uitgevoerd in zwart en wit zonder enige opsmuk.
We hebben twee uur de tijd om bij de ondergaande zon het gebouw te bewonderen, gedurende deze tijd verandert het gebouw van kleur door de ondergaande zon.
We gaan met ze tweeën stil op een bankje zitten genieten en ik krijg er kippenvel van.
Als de zon onder is lopen we naar de uitgang en zijn er nog steeds stil van.
Na dit geweldige moment gaan we eten op een dakterras nabij de Taj Mahal, het eten is erg lekker en wordt begeleid door live sitar muziek .
Na deze uitsmijter gaan we terug naar het hotel en vertrekken morgen naar Jaipur.

• 07 November 2013 - 12:51

Fam. Swaak:

Lieve jongens,
    Wij kunnen ons de Taj Mahal goed indenken en ook dat de werkelijkheid veel en veel mooier is dan je je kunt voorstellen. Wij begrijpen dat jullie er stil van werden. Leuk om te lezen dat jullie er weer vele vrienden bij hebben gekregen, maar om iedereen een kaartje met Kerstmis te sturen, hebben jullie ook de adressen ?
    De reis in India gaat tot nu toe bijna voorspoedig, alleen de wegen zijn niet Nederlands, helaas, je moet het er maar mee doen. Met ons gaat alles goed en wij hopen dat jullie over vijftien dagen weer gezond en wel voor onze neuzen staan.
    Oma en opa.

• 08 November 2013 - 02:57

Yvonne & Peter Stoot:

Hoi mam en pap,
    Fijn te horen dat het met jullie goed gaat.
    En pap ik snap dat jullie weer blij zijn als we terug zijn, maar
    voor ons gaat de tijd al véééls te snel, dus niet elke keer schrijven
    hoe kort onze vakantie nog duurt hoor!!!!!!!!! hihihi
    Liefs, Peter en Yvonne