Jaipur 2 - Reisverslag uit Jaipur, India van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu Jaipur 2 - Reisverslag uit Jaipur, India van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu

Jaipur 2

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Yvonne & Peter

08 November 2013 | India, Jaipur

Jaipur 2:
Van ochtend opgestaan om zeven uur en een uitstekend ontbijt genuttigd in onze havelli, dit is een koopmanshuis wat is omgebouwd tot een soort van hotel met prachtige luxueuze kamers.
We gaan vandaag Jaipur verkennen en hebben vier dingen op het programma staan te weten:
De façade van het Hawa Mahal (wind paleis), het Amber fort, City Palace museum en de apen tempel met als vijfde uitsmijter een Bollywood film.
We gaan om half negen op pad en eerst naar de Façade van de Hawa Mahal, in deze façade mochten vroeger de harem dames ongezien naar de stadse activiteiten in de straten kijken terwijl ze konden genieten van een verkoelend windje.
We gaan hier eerst heen om dat in de ochtend de zon zijn zachte licht op deze gevel laat schijnen wat een prachtig effect heeft.
We stoppen in de drukke straat en maken wat foto’s van het gebouw vanaf de overkant, nadat wij ons met ware doodsverachting door het verkeer hebben geworsteld.
Vervolgens rijden we naar het Amber Fort welke ongeveer tien kilometer buiten de stad is gelegen.
Hier aangekomen stappen we over in jeeps die ons tegen de steile helling naar boven brengen.
Het Amber Fort was de citadel van de Kachhawahadynastie tot 1727 en is gebouwd door Man Singh I in 1592 op de resten van een elfde eeuws fort.
Het Amber Fort is goed bewaard gebleven en een indrukwekkende verzameling van fortificaties, tempels en regeringszalen.
We dwalen hier anderhalf uur rond en genieten van de prachtig bewaarde bouwwerken.
Overal in en rond het fort gebeurd er van alles zoals slangen bezweerders, lokale Rajasthaanse muziek en dans etc.
We rijden weer met de jeeps naar beneden en onderweg moeten we een aantal keren uitwijken voor olifanten met berijders die de berg op of af gaan.
Beneden aangekomen vertrekken we weer richting Jaipur om een kruidenwinkel te bezoeken waar men speciale kruiden en kruiden thee verkopen, hier kunnen we van alles proeven en uiteraard kopen.
Vervolgens gaan we verder naar onze lunch ergens in de binnenstad.
Na de lunch gaan we naar het City Pallace Museum, hier is een verzameling van alle heersers van Jaipur en er is ook een planetarium welke geënt is op de Hindoestaanse sterrenbeelden.
Tijdens dit bezoek haak ik af omdat ik hoofdpijn krijg, misschien wel door een drammerige lokale gids, en ga naar de bus waar ik en aspirine neem en mijn ogen sluit voor een 45 minuten tot mijn reisgenoten terugkomen.
We rijden vervolgens naar de voet van de berg waar de Apentempel op is gelegen, ik besluit dat ik ondanks mijn hoofdpijn toch maar mee de berg opga.
We lopen een bergpad op en al gelijk belanden we midden in een strijd tussen apen en varkens over de verdeling van het eten welke door een local op de vuilnisbelt wordt gegooid.
We blijven staan kijken hoe dit afloopt en het wordt een gelijkspel, het grootste varken werpt zijn gewicht in de strijd en de apen kunnen een deel stelen en maken gebruik van hun snelheid en behendigheid om weg te komen.
We lopen verder naar de tempel op de top en zien onderweg nog veel apen die rustig op het muurtje zitten te kijken en/of andere te vlooien.
Het tempeltje stelt niet veel voor en we lopen aan de ander kant naat beneden waar de bus ons opwacht.
Ergens halverwege is nog een rituele wasplaats en daar gaan we ook nog even kijken, hier aangekomen is het een drukte van belang.
We zijn onverwachts terechtgekomen in een festival ter verering van de apen god die eens per jaar wordt gevierd op een dag die wordt bepaalt door wisselende invloeden.
Duizenden mensen zijn aanwezig die van heinde en verre zijn gekomen om een kokosnoot te offeren aan de apen god.
Ondanks de grote drukte op deze kleine plaats heerst er een serene sfeer, mensen zijn erg vriendelijk en poseren graag in hun traditionele paasbeste kleding.
We wandelen rond tussen de mediterende en biddende mensen en vergapen ons aan al deze intense kleuren en geuren. (vooral wierook)
Aangekomen bij de bus speekt ieder enthousiast over wat hij gezien en gedaan heeft.
We rijden terug naar Jaipur, het grootste gedeelte gaat naar de film en ik rij samen met Theo terug naar het hotel.
Ik doe vanavond maar even rustig aan en ga vroeg naar bed om morgen weer fris te zijn voor weer een reisdag naar het Pushkar festival, ik ben nu al benieuwd wat we daar weer gaan meemaken.
De komende dagen op het festival verblijven we in tenten op het festivalterrein en zullen dus niet in staat zijn om een verslag te schrijven maar dat houden jullie tegoed als we in Jodpur zijn aangekomen.

• 09 November 2013 - 11:37

Fam. Swaak:

Feestgangers,
    Wat maken jullie toch veel mee, jammer dat Peter hoofdpijn kreeg, maar na rust te hebben gehouden, toch verdwenen ? Apen en varkens, dat heb ik nog nooit gezien, vechtend om voedsel. Waren verbaast te lezen dat de Indiase mensen zoveel feesten hebben, komt dat door de geloven die ze belijden ? Enfin, geniet nog maar verder, wij lezen het wel wat jullie zo allemaal meemaken.
    Oma en opa

• 12 November 2013 - 14:10

Lya Van Gelder:

Hallo

Wat een leuke verhalen en wat
    zullen jullie veel indrukken opdoen
    Die zorgen ook nog voor leuke herinneringen.

Iets wat je nooit zal vergeten.

En al die kruiden in zo'n land
    spreken mij heel erg aan.

Als jullie terug zijn wil ik echt
    van jullie weten wat voor kruiden

Nog heel veel plezier,
    groetjes aan jullie allebei
    en genieten zou ik zeggen

Groetjes vanuit een heel druilerig
    Rotterdam.

Lya