Delhi 2 - Reisverslag uit Delhi, India van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu Delhi 2 - Reisverslag uit Delhi, India van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu

Delhi 2

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Yvonne & Peter

28 Oktober 2013 | India, Delhi

Delhi 2
Vanochtend uitgeslapen na al weer een vermoeiende dag in chaotisch Delhi.
Maar eerst onze belevenissen van gisteren:
Om kwart over vijf opgestaan, gedoucht en naar de bus voor een rit van een halfuur naar Oud Delhi.
Hier aangekomen staan de gidsen van Delhi by cycle al op ons te wachten, dit is een project wat gesponsord wordt door KLM en alle fietsen zijn knal oranje.
Na een korte briefing over de veiligheid, of eigenlijk de onveiligheid van het verkeer in Delhi, vertrekken we.
Al gauw komen we in de oude stad en je gaat gelijk een paar honderd jaar terug in de tijd, smalle straatjes, vuil waar je maar kijkt, mensen die op straat liggen te slapen, vuile kinderen die spelen in het vuil, heel veel honden en nog veel meer brommers, motors, fietsen, handkarren, ossenwagens, riksja’s en waar de straten breed genoeg zijn ook auto’s.
Al dit verkeer wurmt zich luid toeterend door de smalle straatjes, je moet continu op je hoede zijn en proberen om al die mede weggebruikers te ontwijken.
De tocht duurt twee en een half uur en we vallen van de ene verbazing in de andere.
We bezoeken diverse bezienswaardigheden en hoesten en proesten op de oude specerij markt waar een scherpe lucht de slijmvliezen teistert.
Halverwege de tocht stoppen we bij een theeverkoper en drinken gember thee.
Naast de theeverkoper is een straatkapper actief, één van onze reisgenoten gaat in de stoel zitten en krijgt een knipbeurt, wordt geschoren en gepoederd.
Het resultaat valt niet tegen en dat allemaal voor 100 roepies, €1,20.
We fietsen weer verder en gaan ontbijten in een traditioneel eethuisje met een traditionele maaltijd bestaande uit Naan brood, en twee soorten curry.
Het smaakt prima en uit voorzorg spoelen we het weg met Cola wat het beste middel is tegen buikloop.
Na het ontbijten fietsen we terug naar het startpunt en nemen afscheid van onze gids en gaan terug naar het hotel om ons voor te bereiden op het middag programma.
Om half één in de bus naar de bezienswaardigheden van vandaag, eerst rijden we naar India Gate dit is een soort van kopie van de Arch de Triomph.
Vervolgens gaan we naar Qutub Minar dit is de oudste minaret gesticht in 1193 en met zijn 80 meter een indrukwekkend bouwwerk zeker als je in ogenschouw neemt wanneer deze toren gebouwd is.
Bij de poort heb ik problemen om binnen te komen, ik heb een videocamera mee en die mag er niet in volgens de bewaker.
Een videocamera op zich is geen probleem maar die van mij kan geluid opnemen en dat is niet toegestaan??????
Ik probeer gedurende tien minuten uit te leggen dat iedere videocamera geluid opneem maar stuit op verbaasde blikken en een heftig nee schuddende beambte.
Uiteindelijk accepteert hij mijn uitleg en mag ik alsnog naar binnen.
Vervolgens gaan we naar de Lotus tempel, dit is een prachtig gebouw in de vorm van een lotus en lijkt op de bouw van het operahuis in Sidney.
Het is hier zo ongelofelijk druk voor de ingang, een rij van twee kilometer, dat we besluiten genoegen te nemen met wat foto’s van buiten het hek.
Omdat we nu wat tijd over hebben stoppen we bij een park waar een soort van oase in is aangelegd, in deze oase drinken we een Kingfisher biertje op lounge bedden onder het genot van wat citar muziek.
Vervolgens rijden we door naar het Mausoleum van Humayun welke de tweede Mogol keizer was van het voormalige Mogol rijk.
Dit mausoleum lijkt op de Taj Mahal en is gelegen in een groot park en omgeven door allerlei ander mausoleums van latere heerser.
Ook dit bouwwerk is indrukwekkend mooi en zeker met een gesluierde ondergaande zon als achtergrond.
We rijden hierna terug naar het hotel en gaan ons opfrissen om direct de stad in te gaan voor ons avond eten.
Eten weer de lokale kost van naan, rijst en diverse curries, dit maal zonder bier want niet ieder restaurant heeft een drankvergunning.
Na het eten gaan we terug naar het hotel en drinken op het dakterras een biertje voor het slapen gaan, om ons heen zien we aan alle kanten vuurwerk.
Dit vuurwerk is als voorbereiding op Diwali wat op 3 of 4 november gevierd wordt en het feest van het licht is.
Oke, dit was het weer voor vandaag.
We gaan zo de stad in voor onze laatste activiteiten in Delhi en vertrekken dan vanavond voor onze nachtelijke treinreis naar Varanassi.

• 29 Oktober 2013 - 10:58

Fam. Swaak:

Vakantiegangers,
    Wat een enorm verhaal, we hebben genoten !!!! Verder maar weer naar Varanassi en naar andere bestemmingen. We kijken alweer uit naar het vervolg en hopen dat jullie zich niet teveel vermoeien, ook dat hoort erbij in een vakantie.
    Nogmaals bedankt voor het mooie en goede vakantieverhaal.
    Oma en opa

Yvonne & Peter

Op zoek naar oude en huidige culturen proberen wij eens per jaar een verre reis te maken. Na reizen door Indonesie, Marocco, Maleisie, Egypte, Brazilie, Peru, Kenia, Botswana, Namibie, Zimbabwe, Zuid Afrika, China, Nieuw Zeeland, India, Oeganda en vele landen in Europa gaan we nu we gepensioneerd zijn verder met camperreizen door Europa. Voor 2016 staat de Noordkaapreis op het programma via Denemarken, Zweden Finland en Noorwegen en voor het najaar Spanje en Portugal. Nu zijn het geen vakanties meer maar gewoon reizen.

Actief sinds 28 Sept. 2008