Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu

Jaipur

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Yvonne & Peter

08 November 2013 | India, Jaipur

Jaipur:
Zitten nu op onze kamer in Jaipur, hebben weer een vermoeiende reis achter de rug over dit keer redelijk tot goede wegen.
Zijn om tien uur vertrokken om de mensen de gelegenheid te geven de Taj Mahal bij zonsopkomst te bekijken, wij hebben hier geen gebruik van gemaakt omdat de indruk die wij gisteren hebben opgedaan zo overweldigend was dat we dit gevoel willen vasthouden en niet verpesten met een minder mooi plaatje.
De reisgenoten die het wel hebben gedaan melden dat het bewolkt was en er geen zonsopkomst te zien was, goed gegokt dus door ons.
Na circa anderhalf uur rijden, na het vertrek uit Agra, stoppen we bij de verlaten stad Fatehpur Sikri.
Fatehpur Sikri werd gebouwd op de plaats waar de soefiheilige Salim Christi woonde ter eren van het feit dat hij had voorspeld dat Akbar eindelijk een zoon zou krijgen na zijn vele dochters die hij al had.
De gehele hofhouding verhuisde naar deze nieuwe stad die gelijk de hoofdstad werd van het Mogelrijk.
Na veertien jaar was dit echter alweer voorbij en verhuisde men weer naar Agra, de reden hiervan was dat er een gebrek aan water was en de stad in feite onbewoonbaar was.
We worden door een gids in anderhalf uur rondgeleid in deze prachtige en goed geconserveerde stad en krijgen de gehele geschiedenis te horen.
Het enige vervelende aan het eind van deze rondleiding is de agressieve manier waarop de souvenirverkopers menen je te moeten benaderen bij de oude moskee waar we zonder gids lopen. Tot nu toe hebben we dit nog niet op deze manier meegemaakt in India, waar men over het algemeen beleefd is en begrijpt wat nee betekend.
Vervolgens rijden wij naar Jaipur en maken onderweg nog een toilet/koffiestop.
Bij de stopplaats is een winkel die allerlei bronzen en houten beelden verkoopt van de hindoe goden.
Ik ben al langer hierin geïnteresseerd en zie een prachtig beeld van Kanesch, de god met de olifantenkop die rijdt op een rat, en kijk naar de prijs maar die vind ik veel te hoog 20.000 rupi (€240)
Op het moment dat we weer naar de bus gaan vraagt de verkoper aan me wat ik hem waard vind en ik zeg 7000 rupi om er van af te zijn, de man rent naar zijn baas en loopt me achter na en zegt 10.000 rupi ik loop door en zie van uit mijn ooghoek dat de baas naar de hogere baas rent.
Ik ben al buiten en de verkoper rent me achterna en zegt 7000 rupi is oké.
Nu moet ik uit goed fatsoen het beeld wel kopen en ben er ook erg blij mee, maar als we 65% korting kunnen krijgen met hoeveel andere dingen zijn we dan al getild.
Tijdens het betalen zegt de grote baas “are you happy”, en ik antwoord “yes I’m happy and are you happy” lachend zegt hij dat hij tevreden is de met de deal.
We stappen weer in de bus en ik moet de rest van de reis sjouwen met een brozenbeeld van ongeveer 4-5 kilo.
Om zeven uur komen we aan in het hotel en worden ontvangen met een bloemenslinger, een welkomstdrankje en wederom een zegening dus weer een rode streep op mijn voorhoofd.
Na het eten op het dakterras is er een poppenvoorstelling met marionetten van Rajasthan, het is een vermakelijke voorstelling en we liggen lachend onder onze stoelen.
Yvonne koopt nog een stelletje van deze marionetten in klederdracht en dan gaan we naar onze kamer om ons voor te bereiden op de dag van morgen.


  • 08 November 2013 - 13:00

    Ronald M:

    Hoi vakantiegangers, wat is het toch elke keer weer leuk jullie verhalen te lezen, ik kijk steeds weer uit naar het volgende verslag. Ik ben zelf helemaal geen globetrotter maar met deze verhalen zou je het toch bijna gaan worden, ik denk dat ieder mens dit wel eens van dichtbij wil meemaken. Om toch de sfeer een beetje te proeven ga ik van het weekend maar naar de zwarte markt in Beverwijk en kijken of ik ook 65% van een vraagprijs af kan krijgen :-))))) Nogmaals heel veel plezier en op naar het volgende verslag.

  • 08 November 2013 - 14:08

    Fam. Swaak:

    Hallo globetrotters,
    Wat een verhaal om jaloers op te worden. Dat deed ons herinneren toen we op vakantie via Surabaja en naar huis gingen in Balikpapan. Daar boden ze ons een koppensnellerszwaard aan. Ik wilde het niet kopen en noemde een belachelijk lage prijs. De man zei akkoord en toe zat ik er ook aan vast. Histoire ce repete zeggen ze in Frankrijk. Jullie zien heel veel maar moeten er erg veel voor reizen, wij zouden dat niet meer kunnen. Wel Yvonne, gefeliciteerd dat je sommige marionetpoppen in Indiase kledij hebt gekocht. Wij zijn nieuwsgierig hoe ze eruit zien.
    Tot schrijfs, oma en opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne & Peter

Op zoek naar oude en huidige culturen proberen wij eens per jaar een verre reis te maken. Na reizen door Indonesie, Marocco, Maleisie, Egypte, Brazilie, Peru, Kenia, Botswana, Namibie, Zimbabwe, Zuid Afrika, China, Nieuw Zeeland, India, Oeganda en vele landen in Europa gaan we nu we gepensioneerd zijn verder met camperreizen door Europa. Voor 2016 staat de Noordkaapreis op het programma via Denemarken, Zweden Finland en Noorwegen en voor het najaar Spanje en Portugal. Nu zijn het geen vakanties meer maar gewoon reizen.

Actief sinds 28 Sept. 2008
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 74207

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2017 - 17 Augustus 2017

Het oude Griekenland

02 Juni 2016 - 10 Juli 2016

Naar de Noordkaap

19 Oktober 2014 - 07 November 2014

Gorilla's in de mist

25 Oktober 2013 - 21 November 2013

Noord-India: Caleidoscoop van geuren en kleuren

25 Oktober 2012 - 23 November 2012

Naar de Maori's

30 November 2011 - 30 November 2011

Ladakh

01 Oktober 2011 - 31 Oktober 2011

Naar het land van de Draak

30 Oktober 2010 - 28 November 2010

Rondreis Zuidelijk Afrika

03 September 2009 - 02 Oktober 2009

Rondreis Peru 2009

03 Oktober 2008 - 24 Oktober 2008

Rondreis Egypte

Landen bezocht: