Naar de Glaciers - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu Naar de Glaciers - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu

Naar de Glaciers

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Yvonne & Peter

11 November 2012 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Na een rustige reis met wat wandelactiviteiten onderweg in Cape Faulwind zijn we aangekomen in het Blackball Hilton hotel in het voormalige mijnstadje Blackball.
We vallen met ons neus in de boter, twee jaar geleden op 19 november is hier een mijnramp geweest met 29 doden en vandaag is er een motor memorial ride welke start en eindigt in het hotel.
Vanaf 19.00 uur zal er een groot feest zijn met een live band en het gaat duren tot 03.00 uur.
Hier zijn we niet echt blij mee want het hotel is erg gehorig daar het van hout is en gebouwd in 1910 tijdens de gold rush, het lijkt wel een decor uit een film van Sergio Leone en alleen de cowboys en piano spelende barman ontbreken.
De kamers zijn klein en de gemeenschappelijke toiletten en douche zijn op de gang.
Blackball ligt aan de westkust wat bestaat uit een ruig en arm gebied, de bewoners zijn hier op aangepast, ruig en hard.
Na ons geïnstalleerd te hebben komen de eerste bikers aan bij het hotel, veel in leer gehulde stoere kerels gevolgd door vrouwelijke aanhang.
Ze zeggen ons stug maar toch vriendelijk gedag.
De band begint met zijn sound check en dit klinkt erg goed.
Wij gaan eten en dit moet in kleine groepjes want anders krijgt de eigenaresse stress, zij kan absoluut niet tegen werkdruk, dit beloofd wat voor vanavond.
We eten verrassend goed, ik heb een Rib-Eye met op een bijzondere manier bereide aardappels en verse groente en Yvonne Tarbot met de zelfde aardappels en verse groenten.
Als toetje neemt Yvonne ijs en ik bestel "Dead caused bij chocolate" dit bestaat uit chocoladetaart, chocolade ijs , bosbessencompote en veel slagroom................voortreffelijk. (het dead by is afkomstig van een moord in het dorp waarbij een jonge vrouw werd vergiftigd door chocolade die door de moordenaar per postbode was afgeleverd)
Daarna storten we ons in het feestgedruis, drinken een paar lokale biertjes en luisteren naar de band.
Het valt mij op dat veel van de stoere bikers aan het water en/of koffie zijn i.p.v. bier of wat sterkers.
De stemming is goed en we zijn al bekend bij de diverse motorclubs als de Dutch Guy’s.
Om 23.30 uur houden Yvonne en ik het voor gezien en gaan naar onze kamer waar we nog kunnen meegenieten van de band welke nog op de achtergrond te horen is.
Andere hebben niet zoveel geluk, zij slapen aan de kant waar de band speelt en zijn gedwongen wat langer wakker.
Het feest eindigt om kwart voor twee, en een van onze reisgenoten wordt verzocht om binnen te komen of anders buiten te slapen.
Na een goede nachtrust krijgen we een stevig ontbijt bestaande uit twee saucijzen, roerei, bonen, spek en gefrituurde aardappelen.
Als we alles hebben afgerekend krijgen we een rondleiding door Blackball en een uitleg over de geschiedenis, de eerste staking van Nieuw Zeeland vond hier plaats en ook de eerste vakbond is hier opgericht, het plaatsje staat nog steeds bekend om zijn recalcitrante gedrag.
Na het bezichtigen van de oude vergane mijn stappen we in de bus en gaan onderweg naar Fox waar we zojuist zijn aangekomen.
Momenteel spoelen we weg van de hoosbuien maar de weersverwachting voor morgen is perfect voor onze helikoptervlucht naar de top van de gletsjer, hier worden we afgezet voor een gletsjerwandeling van twee en een half uur waarna we weer worden opgepikt door de helikopter.
Morgen doen we hier wel verslag van.

• 11 November 2012 - 11:25

Oma En Opa:

Hallo jongens,
    Wat maken jullie veel mee en dat lijkt ons heerlijk zo ver van huis. Over regen gesproken, hetzelfde als hier, gisteren tenminste, nu schijnt de zon vlop en het is 10 graden Celcius boven nul, goed weer dus. Wij hopen dat de helicoptervlucht naar de gletsjer goed is verlopen. Maar dat horen we morgen wel.
    Het allerbeste met de reis. Beseffen jullie wel dat de helft er al opzit ?
    Oma en opa.

• 11 November 2012 - 18:42

Angelique.:

Hoi Peter en Yvonne.
    Zo te lezen een geweldige reis! Veel te zien, veel te beleven en ook nog eens leuke bijzondere ontmoetingen.
    Niet heeeeel even de neiging gehad om uit die Cesna te springen? ;-)
    Hopelijk hebben jullie genoeg warme kleding, is daar toch behoorlijk kouder.
    Veel plezier morgen, wordt voor Von toch haar helicopterdoop?
    Voorzichtig daar boven, we willen nog graag meer van die mooie verhalen van jullie lezen.
    Groetjes, Liek.

• 12 November 2012 - 11:35

Edwin En Tineke:

Hallo luitjes.
    Wat weer een mooi verhaal met veel belevenissen.
    Zo heb je een mooi feest om van te genieten, onderweg.
    Wel vervelend dat het hotel zo gehorig was, terwijl jullie wilden slapen.
    Daarom hebben jullie vast een heerlijk ontbijt gehad.
    Wij wensen jullie een fijne reis verder, en wij lezen jullie verhalen wel weer.
    Voorzichtig met de helikopter vlucht.
    Tot jullie volgende verhalen.

Yvonne & Peter

Op zoek naar oude en huidige culturen proberen wij eens per jaar een verre reis te maken. Na reizen door Indonesie, Marocco, Maleisie, Egypte, Brazilie, Peru, Kenia, Botswana, Namibie, Zimbabwe, Zuid Afrika, China, Nieuw Zeeland, India, Oeganda en vele landen in Europa gaan we nu we gepensioneerd zijn verder met camperreizen door Europa. Voor 2016 staat de Noordkaapreis op het programma via Denemarken, Zweden Finland en Noorwegen en voor het najaar Spanje en Portugal. Nu zijn het geen vakanties meer maar gewoon reizen.

Actief sinds 28 Sept. 2008