Op oud ijs - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu Op oud ijs - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu

Op oud ijs

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Yvonne & Peter

12 November 2012 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Van morgen na het opstaan eerst naar buiten om het weer te controleren, strak blauwe lucht dat betekend de gletsjer op.
Na het ontbijt de rugzak ingepakt, warme kleding aan en goed smeren met factor 50 om zonnebrand te voorkomen.
Om 08.30 uur naar de check-in, hier aangekomen krijgen we een gletsjer instructie, de do and don't voor op de gletsjer.
Dan met de bus een korte rit naar de helihaven, hier krijgen we schoenen voor op de gletsjer.
Vervolgens worden we ingedeeld in groepjes en wij gaan in vlucht twee.
De eerste groep vertrekt en wij volgen direct met de tweede heli.
We maken eerst een rondvlucht over de gletsjer en zien daarbij hoever de gletsjer zich heeft terug getrokken onder invloed van de klimaatveranderingen.
We zien watervallen van smeltwater en vliegen redelijk dicht aan Mount Cook voorbij, de hoogste berg van Nieuw Zeeland.
We maken een laatste wending en landen op de gletsjer, we stappen uit en verzamelen ons om de crampons onder onze schoenen te binden en een stok in ontvangst te nemen.
We gaan met 10 reisgenoten als groep met een eigen gids op pad en komen in een wereld van wit en blauw ijs terecht.
Het is een geweldige ervaring en we kijken onze ogen uit naar al dit mooie natuurgeweld.
Dit mag niet verdwijnen en moet ook voor het nageslacht bewaard blijven.
De gletsjer heeft zich in de afgelopen 9 maanden 50 meter terug getrokken.
Dit lijkt niet veel op een lengte van 14 kilometer maar als je bedenkt hoeveel ton ijs dit is over de gehele lengte wordt je er toch stil van.
We wandelen twee uur over de gletsjer en zien grillige ijssculpturen en diepe spleten en grotten van de meest uiteen lopende kleuren blauw.
Na een half uur terug lopen worden we door de helikopter weer opgepikt en terug gevlogen naar de bewoonde wereld.
Iedereen is er stil van, wat een geweldige ervaring.
We gaan terug naar onze chalets voor een snelle lunch en dan weer op pad naar Lake Matheson of in de volksmond Mirror Lake.
Aangekomen bij het meer willen we eerst koffie gaan drinken want het is al twee uur en we hebben vandaag nog geen koffie gehad.
Als ik het restaurant binnen loop zie ik een bekende staan, Ans onze reisgenote uit Peru, we begroeten elkaar en ik zie Guus op het terras staan. Wat is de wereld toch klein, ben je aan de andere kant van de wereld in een land wat 6,5 keer groter is dan Nederland en dan ben je op het zelfde moment op de zelfde plaats.
We drinken samen koffie en praten wat bij, het is drie jaar geleden dat we elkaar gezien hebben.
Na een half uurtje herinneringen ophalen nemen we afscheid, Guus en Ans gaan weer op pad en wij beginnen aan onze wandeling naar Mirror Lake.
Bij het viewpoint valt het uitzicht tegen, de wind laat rimpels achter op het water waardoor de beroemde weerspiegeling van de bergen met Mount Cook niet zichtbaar is.
Het zicht op Mount Cook is wel mooi, we besluiten om morgenochtend vroeg bij mooi weer terug te gaan om toch nog de beroemde weerspiegeling te zien.
We gaan terug naar het hotel om uit te rusten van een mooie maar vermoeiende dag.

• 12 November 2012 - 05:35

Guus En Ans:

Effe een reactie op onze ontmoeting vanmiddag bij Lake Matheson.
    Wat een leuke verrassing vanmiddag. Ik herkende jullie meteen !! Inderdaad......ben je aan het andere einde van de wereld en dan kom je mekaar na drie jaar weer tegen. Geweldig !!
    Op onze weg terug naar Frans Josef, hebben Ans en ik nog zitten nagenieten van onze ontmoeting met jullie en gepraat over onze (gedeeltelijke) reis samen met jullie door Peru.
    Inderdaad Peter, zoals je al zei, Peru was eigenlijk niet "mijn" reis vanwege het vele ongemak dat je toen ondervond. Maar alla, kijk eens maar eens naar het feit dat jullie alweer in een paar andere landen zijn geweest ! Hopelijk vindt je in de toekomst nog eens de lol om een reisverslag van "onze" gezamenlijke reis door Peru te maken.
    Wij hopen dat onze helivlucht morgen doorgaat, en dat er geen highwinds zijn !
    Daarna trekken wij verder naar Wanaka en Queenstown en daarna de Doubtfull Sounds.
    Wij wensen jullie nog een fijne stay here in New Zealand en volgen jullie op Waarbenjij.nu.

Groetjes Guus en Ans

• 12 November 2012 - 06:41

Maud:

Hoi peter en yvonne,

Het is steeds weer mooi om jullie vakantieverhalen terug te lezen.
    Heb ik toch een beetje vakantie gevoel. Komen er ook foto's? Ik ben erg benieuwd!
    Ik wens jullie nog een goede reis!
    Groetjes Maud

• 12 November 2012 - 10:00

Oma En Opa:

Live jongens,
    Heb met veel belangstelling jullie verhaal gelezen, wat is de wereld in principe toch klein. Zit je in Nieuw Zeeland, ontmoet je mensen uit Peru. Maar ja, wat wil je zij zijn net als jullie wereldreizigers.
    Deze week is een drukke week voor ons. Ik moet a.s. woensdag voor oogcontrole naar Heerhugowaard en daar heb ik Marcella gevonden die mij wil rijden. Donderdag en vrijdag moet jullie moeder naar het MCA., Rob brengt moeder naar het MCA.
    Verder geen nieuws, behalve de ervaring die jullie hebben opgedaan op de gletsjer.
    Wederom bedankt en wij kijken uit naar de volgende ervaring.
    Oma en oipa

• 12 November 2012 - 11:53

Edwin En Tineke:

Hay.

Wat is het wereld toch erg klein, dat je op jullie vakantie in Nieuw Zeeland bekenden tegen bent gekomen.
    Wat een ervaring dat jullie de veranderingen hebben gezien van de gletsjer.
    Tot jullie verdere verhalen.

• 13 November 2012 - 22:23

Annie Apperloo:

Hoi Peter en Yvonne
    Zo wat een geweldige leuke reis en wat zien jullie veel verschillende natuur gebieden.
    Leuk om dit alles te lezen, mooi verslag.
    Geniet lekker verder en we wachten weer op jullie volgende verslag.
    Gr Leo en Annie