De laatste loodjes - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu De laatste loodjes - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Yvonne & Peter

21 November 2012 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Hier komt het laatste verslag van uit Nieuw Zeeland: Gisteren een reisdag van Dunedin naar Christchurch, dit was een rustige dag met een enkele tussenstop zoals bij de Mouraki Boulders.
Dit is een natuurfenomeen waar men nog geen verklaring voor heeft, in zee liggen een aantal perfect ronde ballen die niet van steen zijn maar van samengeperste leem met diverse mineralen.
Er is een Maori legende over die spreekt van halfgoden etc. maar zoals al vermeld er is geen echte verklaring voor.
Zijn vroeg in de middag aangekomen en onder leiding van Dirk en zijn vrouw Mari een wandeling gaan maken door het centrum van Christchurch.
Het centrum doet me denken aan mijn jeugd in Rotterdam, het gehele hart van de stad is verwoest door de aardbevingen van 2011.
Het meeste puin is afgevoerd maar er ligt nog genoeg en grote delen van heg centrum zijn afgesloten.
Men heeft een nood centrum gebouwd van zeecontainers waar winkeltjes en cafés in zijn gehuisvest, toepasselijk heet dit container city.
Na de wandeling zijn Yvonne en ik gaan eten bij de Thai, erg lekker.
Daarna vroeg naar bed voor de dag van morgen wat onze laatste echte vakantiedag zal zijn.
Om half zeven op en ontbijt op de kamer, dan om acht uur vertrek naar Kaikoura voor de Whale Watch.
Aangekomen in Kaikoura gaan we eerst koffie drinken en nemen alvast afscheid van Dirk.
We gaan op de boot en varen 11 mijl uit de kust naar een onderwater ravijn van 1600 meter diep, hier jagen de Sperm Whales op inktvis dan is de kans groot dat we er een gaan zien.
Ik moet nu weg voor ons laatste gezamenlijke diner maar zal daarna het verhaal afmaken en er wat foto's bij plaatsen dus even geduld, wordt vervolgd,!!!!!
Daar zijn we weer, lekker gegeten bij Trevino en afscheid genomen van Claudine de reisleidster onder het genot van een glas wijn.
Nu weer terug naar onze walvis expeditie, de schipper geeft ons door dat de heli een walvis heeft gespot en we gaan er met 30 mijl per uur op af.
Als we er bijna zijn duikt de walvis en de schipper gaat langzamer varen.
Na vijf minuten zie ik opeens op 20 meter naast de boot een walvis boven water komen en met een geweldige plons op zee neer komen.
Gedurende 20 minuten blijft de walvis op ca 15 a 20 meter van de boot aan de oppervlakte meezwemmen.
Dan zien we hem snelheid maken en duiken waarbij hij zijn staart rechtop zet en onderwater verdwijnt.
Als we terug varen naar de haven belanden we in een school dolfijnen welke met de boot meezwemmen en er onder door duiken.
Of dat nog niet genoeg is vliegt er ook nog een zwerm Albatrossen langs.
Gezien het mooie weer wat we de gehele reis al hebben worden we de Lucky groep genoemd, maar met dit toetje erbij maken wij deze geuzennaam volledig waar.
Het was een waardig einde van onze reis door Nieuw Zeeland.
Morgen om acht uur vertrekken we naar het vliegveld en begint onze terugreis.
Zodra we thuis zijn zullen we de reisverslagen voorzien van de bijbehorende foto's, tijdens de reis was dit technisch niet mogelijk op een uitzondering daargelaten.
Tot over een paar dagen in Nederland.

• 21 November 2012 - 09:37

Rob:

we wachten in spanning af

rob

• 21 November 2012 - 13:06

Oma En Opa:

Ook wij wachten ook in spanning af zoals Rob schreef. Bedankt voor het laatste telefoontje voor het vertrek naar de walvissen die jullie ook echt hebben gezien. Vrijdagmorgen komt Eric jullie al vroeg ophalen van Schiphol en dan naar huis waar jullie lekker gaan slapen. Voor de rest horen wij wel wat jullie verder van plan zijn. Tot ziens.
    Oma en opa

• 21 November 2012 - 15:18

Hanny En Rik:

Dat is wat je zegt inderdaad een waardige afsluiting van jullie vakantie. Wat is het snel gegaan en uit jullie verhalen begrijp ik dat het allemaal de moeite waard is geweest.
    Ook voor ons het de laatste dag, maar dan in Nederland. Morgen 22/11 vertrekken we voor onze reis naar Patagonie. Wij hopen ook daar de nodige walvissen te zien.
    Groetjes, en hopelijk een rustige terugvlucht.

• 22 November 2012 - 06:47

Rob :

Mooi einde van de vakantie.
    Denk,dat deze vakantie het meest blijft hangen in de herinneringen later.

Goed thuiskomst.

• 22 November 2012 - 12:28

Annie Apperloo:

Hoi Peter en Yvonne
    Wat een leuk verslag weer.
    Wat een geluk hebben jullie dan gehad, om dit alles mee te maken, vooral omdat het niet altijd gebeurt.
    Nog een goede terug reis en een fijne thuiskomst.
    We zijn benieuwd naar de foto,s
    Gr Leo en Annie

• 24 November 2012 - 14:38

Angelique.:

Welkom thuis Peter en Yvonne!!
    Alles goed verlopen op de thuisreis?
    Moe, voldaan en geweldige ervaringen rijker?
    Ik zie uit naar de foto's en verhalen.
    Tot ziens, Angelique.

p.s. nog gefeliciteerd met Eric's verjaardag.

Yvonne & Peter

Op zoek naar oude en huidige culturen proberen wij eens per jaar een verre reis te maken. Na reizen door Indonesie, Marocco, Maleisie, Egypte, Brazilie, Peru, Kenia, Botswana, Namibie, Zimbabwe, Zuid Afrika, China, Nieuw Zeeland, India, Oeganda en vele landen in Europa gaan we nu we gepensioneerd zijn verder met camperreizen door Europa. Voor 2016 staat de Noordkaapreis op het programma via Denemarken, Zweden Finland en Noorwegen en voor het najaar Spanje en Portugal. Nu zijn het geen vakanties meer maar gewoon reizen.

Actief sinds 28 Sept. 2008