De eerste sneeuw - Reisverslag uit Peking, China van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu De eerste sneeuw - Reisverslag uit Peking, China van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu

De eerste sneeuw

Door: Peter & Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne & Peter

16 Oktober 2011 | China, Peking

Langmusi – Songpan

07.00 uur op en om 08.00 uur vertrokken, vandaag is een lange reisdag per bus over de graslanden, de af te leggen weg is 320 kilometer over slechte wegen.
De uitzichten over de graslanden zijn zeer mooi en we worden continu geconfronteerd met overstekende yak’s, schapen en honden.
Over al op de vlaktes zie je nomaden rijden op paarden en zie je ook de tentenkampen.
Na een uur rijden stoppen we bij een wintertent van yakwol, onze Chinese chauffeur begint te roepen en een nomade komt op zijn paard aangesukkeld.
De chauffeur onderhandelt even en we krijgen toestemming om de tent te bewonderen.
We klimmen over de afrastering en lopen tussen de stapels drogende yakvlaaien naar de tent.
De gedroogde yakvlaai wordt als brandstof gebruikt in de kachels.
De tent is verrassend groot en zeer efficiënt ingedeeld, tevens is hij voorzien van gemakken zoals zonnecellen, satellietontvanger en televisie.
Hij gaat direct thee zetten, yakboter thee, en deelt sjampa uit, sjampa is het traditionele nomaden eten en gemaakt van gerst, yakboter en wat kruiden.
Dit wordt met de hand gekneed tot een soort deeg en dan gegeten.
Ik proef er even van en geef het dan aan de hond die naast de tent ligt.
Als we allemaal de tent hebben bekeken gaan we weer op weg naar Songpan waar we om 18.30 uur aankomen.
Zoals Yvonne nog even aanvult, we zijn onderweg ook nog gestopt bij de 108 stuppa’s.
Het was een lange dag maar we hebben geweldige vergezichten op weidse vlaktes en hoge bergen gezien.
Het hotel is een traditioneel gebouwde Chinese houten skeletbouw met een openbinnenplaats en daardoor erg koud.
We gaan eten bij Emma’s kitchen en bestellen pizza om eens wat anders te eten als rijst en allerlei groenten en vlees.
We moeten erg lang wachten omdat de elektriciteit voorziening ’s avonds lager is en daardoor werkt de oven niet zo goed.
Teruggekomen in het hotel is de temperatuur nog verder gedaald en gaan we slapen onder bergen dekens en dekbedden.

Eerste dag Songpan.

Het kledingadvies voor vandaag is: een merino wollen T-shirt met daarover een onder fleece, poloshirt, fleece vest en daarover een water en winddichte softshell.
Dit wordt aangevuld met ijsmuts, sjaal en handschoenen.
Vandaag gaan we naar het nationaal park Huanglong voor een wandeltocht langs de kalkformaties en gekleurde poelen.
Om 08.30 uur vetrekken we voor een rit van twee uur naar het park, de route voert ons over een pas van ruim 4000 meter langs de Snow Mountain.
Hier stoppen we voor wat foto’s van deze heilige berg.
Aangekomen bij het park besluiten we om te voet naar boven te gaan i.p.v. met de kabelbaan.
We lopen langs prachtige poelen met groene, blauwe en gele kleuren die zijn omgeven door prachtige kalkbassins.
De wandeltocht is 19,8 kilometer lang met een stijging van 380 meter.
Op de weg terug valt de eerste sneeuw van het jaar en de bergen om ons heen kleuren wit.
De chauffeur rijd erg voorzichtig naar het hotel terug, daar we onze lunch pas in de bus terug hebben genuttigd besluiten we om niet te gaan eten maar in het hotel te blijven.
We installeren ons in bed met twee donzen dekbedden aangevuld met een deken en gaaan vroeg slapen.

We slapen uitstekend en worden pas om 07.00 uur wakker.
Vaandag gaan we rustig aandoen en alleen maar wandelen in de stad.
Om 09.30 uur naar Emma’s Kitchen gewandeld voor ons ontbijt, Yvonne toast met jam en honing en ik een American Breakfast.
Na het ontbijt blijven hangen met een bak koffie, heel prettig om een keer niets te hoeven doen.
Tegen half elf de oude stad in geslenterd, wat een geweldig stadje met oude houtenhuisjes.
We slenteren rond en maken foto’s van de lokale bevolking welke in klederdrachten rondlopen.
Het is altijd een gok of je wel of geen foto van ze mag maken, de ouderen hebben nog steeds een beetje het idee dat met het maken van een foto een deel van je zelf wordt gestolen en verbergen dan hun gezicht achter hun handen of een hoofddoek.
Anderen protesteren voor de vorm en willen dan graag de foto zien die gemaakt is.

Laat in de middag lopen we terug naar het hotel en drinken daar een biertje en gaan vervolgens in de stad wat eten met een aantal reisgenoten.
Na het eten lopen we naar Emma voor ons toetje, appelpie with icecream.

Om 21.00 gaan we terug naar het hotel om dit verslag af te maken en in te pakken voor morgen, we vertrekken om 08.00 uur naar Chendu.

De foto's volgen.

• 16 Oktober 2011 - 15:30

Oma En Opa:

Dit tweede verslag op een dag is net zo goed als alle andere verslagen. Wij vinden het fijn om te weten dat Peter weer beter is, althans daar wordt niets over gezegd., dus nemen wij aan dat hij weer beter is.
    Wij zijn nieuwsgierig naar de bevolking in hun verschillende prachtige kleurenpakken en hopen dat ze nog mooier zijn dan we reeds hebben gezien.
    Wij zijn net thuis (17.00 uur) en in Amersfoort geweest bij Henk en Loes. Ik hoefde niet naar jhet toilet, dus dat viel mee.
    Wij hopen dat het verslag uit Chandu weer een gezellige wordt. Het is vandaag precies twee weken terug dat jullie in Peking waren, dus de helft zit er nu echt op, wat gaat dat snel !!
    Oma en opa