Sipi Falls - Reisverslag uit Sironko, Oeganda van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu Sipi Falls - Reisverslag uit Sironko, Oeganda van Yvonne & Peter Stoot - WaarBenJij.nu

Sipi Falls

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Yvonne & Peter

25 Oktober 2014 | Oeganda, Sironko

Jinja - Sipi Falls:

Om half acht opgestaan en ontbeten vervolgens om acht uur dertig vertrokken naar Sipi Falls.
We rijden door allerlei dorpjes en tussen de dorpen is het een gekrioel van mensen die soms met hun hele huishoud op hun hoofd lopen.
De beelden die tot ons komen zijn de beelden zoals je verwacht van authentiek Afrika.
Yvonne en Marcella proberen al rijdende voort om foto's te maken wat meestal niet helemaal lukt.
Ik geef kort uitleg over de basisinstellingen en algauw gaat het een stuk beter en maken ze leuke plaatjes.

Om half twee stoppen we in een klein plaatsje om te lunchen, we bestellen kip met patat en een cola.
Als we willen afrekenen wordt Marcella niet lekker en voelt zich misselijk, ja dat is ook Afrika.

Als we het stadje uit willen rijden kunnen we plotseling niet verder, weg afgezet met een rood/wit schriklint.
Gashom vraagt waarom we er niet langs kunnen want dit is de enige weg die naar onze bestemming leid, een man kijkt ons aan en zegt dat de weg is afgesloten i.v.m. wegwerkzaamheden.
Er staan inderdaad een paar mensen met een helm op maar verder gebeurt er niet zo veel en de weg vertoond niet meer gaten dan alle overige wegen.
Als Gashom vraagt of hij er langs mag als hij de man iets geeft is het goed, het geld gaat van hand naar hand en het schriklint wordt even tijdelijk verwijderd.
We rijden door de gaten in de weg en vervolgen onze weg naar Sipi Falls.

Na een prachtige rit door de bergen, met eindeloze uitzichten op het Afrikaanse land komen we aan bij ons hotel.
We krijgen een huisje toegewezen met een grote glazen pui waarachter de waterval naar beneden stort.
De waterval valt werkelijk neer in onze achtertuin en op het terras liggen de spetters van het stuifwater.

We hebben echter weinig tijd om van dit mooie uitzicht te genieten want onze gids voor vandaag, Massai Moses, staat al te wachten voor onze wandeltocht langs de watervallen en ons bezoek aan een lokale koffieplantage.
We lopen voor de waterval langs en gaan aan de linkerkant omhoog, wat nog een pittige klim is, de waterval is honderd meter hoog en daar mee de twee na hoogste van Oost Afrika.
Boven gekomen staan we achter de waterval in een grot, hier hebben we een schitterend uitzicht op het dal.
We klimmen verder en komen boven de waterval uit, het uitzicht is nog mooier dan in de grot en we zien de volgende waterval van tachtig meter hoog al boven ons liggen.
Het heeft de laatste week constant geregend waardoor de watervallen extra mooi zijn maar de paden bijna onbegaanbaar.
We besluiten om niet naar de bovenste waterval te klimmen omdat er nieuwe regen en onweersbuien dreigen en lopen door een dorpje om naar de koffieplantage te gaan.
Onderweg kom ik er achter dat ik toch beter mijn andere bergschoenen had mee kunnen nemen.
Degeen die ik nu mee heb geven in zijdelingse richting weinig grip en halverwege glij ik spectaculair uit, een aantal lokale kinderen bescheuren zich, zij lopen op teenslippers en de blanke met zijn dure schoenen gaat onderuit.
Ik lach met hun mee en kan de lol er wel van inzien.

Aangekomen bij een dorpje krijgen we uitleg van Moses over de co-operatieve koffie plantage, het bestaat uit allemaal kleine boerenbedrijfjes die een paar vierkante meter koffieplanten bezitten en die gezamenlijk verkopen.
We krijgen uitleg over het planten, oogsten, drogen, pletten, branden en malen van de koffie.
We krijgen een kilo gedroogde bonen en moeten nu zelf pletten, branden en malen.
Dit gebeurt allemaal op de traditionele manier van een houten pot en een stamper.
Het branden gebeurt in een pan op een houtvuurtje.
Na het malen, wat weer gebeurt door de stamper, wordt er van onze zelf geproduceerde koffiebonen koffie gezet die we na het harde werken met smaak opdrinken.

Vervolgens kopen we nog wat koffie voor thuis en lopen we terug naar ons hotel.
Onderweg krijgen we nog en fikse bui over ons heen maar de regen is warm en het valt dus wel mee.
Als we aankomen, zien we er niet meer uit, we zijn nat en zitten onder de rode bagger waarbij ik de kroon span na mijn glijpartij.
We worden uitgenodigd om asap te gaan eten want het eten is al klaar en de bagger maakt verder niet uit.
We wassen onze handen en genieten vervolgens van een prima maaltijd met koffie toe.
Dan naar bed na eerst een douche te hebben genomen, de hele nacht door roffelt de ene bui na de andere op het dak, de regen overstemt zelfs de waterval.

• 12 November 2014 - 21:32

Annie:

Wat zullen jullie er prachtig uitgezien hebben!!! Net als kleine kinderen lekker onder de modder